Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Hatutetaanko stadilaisia v. 2002?

From: Ville V Hanninen (vvhannin@cc.helsinki.fi)
Date: 14.06.2001 - 15:50:50

> Helsinkiläisille/helsinkiläisseutulaisille tekijöille se on annettu 14
> kertaa (kerran jaettuna tunnustuksena, Tove & Lars Jansson),
> tamperelaisille neljästi (kahdesti jaettuna tunnustuksena, Jykä & Rike,
> Paretskoi/Heikkilä), turkulaisille kahdesti (kerran jaettuna tunnustuksena,
> Vikainen/Meuronen). Muualle maahan/maailmalle se on mennyt peräti 4 kertaa:
> Jope(Suonenjoki), Uusitalo (Jyväskylä), Kari Leppänen (ex-Hki, nyt
> Teneriffa(?)), Kovács (ex-Hki, nyk. Rooma), Tilsa (Orivesi).

Ällistyttävän tarkkaa listaamista. Vuoden 2002 Puupäähattu-artikkelin
yhteydessä nähnemme siis kartan, johon on merkitty pisteillä Puupäiden
maantieteellinen jakaantuminen tarkasteluajanjaksolla 1972-2002.... vai
mitä, Vesa? ;-)

> Plussia ovat siis: Ammattitaito, helsinkiläisyys, pitkä ura, monipuolinen
> toiminta alalla, vaihtoehtoisuus ja jossain määrin myös naispuolisuus.

Päähattu-palkinto jaetaan nähdäkseni taiteellisesta tuotannosta,
esimerkiksi "vaihtoehtoisuus" ei kuulu kriteereihin ääneenlausutusti,
minusta ei rivien välissäkään. Sen sijaan omintakeisuus kyllä, mutta
sehän on eri asia. Henk. koht. pidän esimerkiksi Jubaa
omintakeisena, mutta vaihtoehtoisuudesta (mitä se sitten onkaan) voi
sitten keskustella.
Kuten Vesa arvannet, sarjakuvaseuran hallitus ei ole miettinyt päätöksiä
tehdessä sen paremmin ehdokkaan sukupuolta kuin kotipaikkakuntaakaan.
Mikä oli todistettava: kts. palkitut vuosilta 1998-2001...

Pääpäähattua muuten saa ehdottaa kuka tahansa (mieluusti perustelujen
kera). Itse asiassa luulen, että palkinnon päättävä s-seuran hallitus
kovasti ilahtuisi moisesta (ennenkuulumattomasta?) aktiivisuudesta.

Mitä Vesan "hatuttomien listaan" tulee, löydän sieltä kyllä
tuttuja nimiä. Monestakin näistä on viime vuosina keskusteltu - itse
asiassa isosta osasta - mutta "loppupeleissä" valinta ei ole sinne
sattunut. Yhtenä syynä lienee se, että tietyt sinänsä ammattitaitoiset
tekijät kyllä ovat herättäneet kokousväessä suurta sympatiaa, mutta aina
on joku yksimielisesti enemmän hatun arvoiseksi koettu.

(ah, mitä kapulakieltä; näin käy, kun erehtyy lomailemaan, eikä viitsi
piitata edes lauseiden ymmärrettävyydestä...)

Minusta positiivisinta Puupää-hatussa on se, että se on säilyttänyt
vuosien mittaan arvonsa. Esim. S-seuran sivuilta löytyvästä listasta on
vaikea osoittaa palkittuja, jotka eivät olisi hattua päähänsä ansainneet.
Inflaatiohattua ei kukaan päähänsä halunne, joten päätöstä tehdään ensi
vuonna tod.näk. yhtä hikisinä kuin parina edellisenäkin.

Ville H.