Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Kuinka sarjakuva pelastetaan

From: vranta@mappi.helsinki.fi
Date: 13.06.2001 - 12:43:43

(aika raskasta lukea noin pitkiä viestejä, Reima, mutta asia on tärkeä...)

Reima:
> Mitä enemmän on ilmassa muuta tauhkaa, sitä luejmpaa
> pitää
> huutaa. Eli käyttää aikaa, rahaa ja resursseja että tulee edes näkyviin
> muun populaarikulttuurin massasta.

Minusta se ei näytä edes vaikealta. Sarjakuva on niin perkeleellisen
ilmaisuvoimainen ja kiinnostusta monissa eri ikäluokissa ja yhteiskuntaluokissa
herättävä laji. Meillä on kaikki mahdollisuudet. Emme ole abstrakteja, emme
vaikeasti ymmärrettäviä (vrt. nykytanssi, abstrakti kuvataide, ns.
nykyklassinen musiikki jne.). Emme myöskään ole halpaa mainoskamaa.

Reima:
> Ville Rannan etsiskelemästä kulttuuridiggariyleisöstä sen verran, että
> fragmentoitunut se on sekin porukka. Hajallaan ja pahasti.

Enpä tiedä. Elitismi on ohut verho, joka murtuu helposti. Ja nyky-yleisö
(suurehkokin) käy paljon elokuvissa, eikä pelkästää amerikkalaisia enää
katsota. Kulttuuriyleisö on minusta menossa hyvään suuntaan.

Reima:
> Esimerkiksi pienjulkaisijoiden yhdistys voisi olla hyvä
> juttu. Siis vähän Aseman tapaan, laatuun, markkinointiin ja koulutukseen
> voisi panostaa ihan erilailla ja hakea vaikka avustuksia tähän
> "kulttuurityöhön".

Asemalaisena voin sanoa, että apurahapuolella suhtautuminen on erittäin
lupaavaa, ja ollaanhan me jo saatu monta rahaa, vaikkakin pieniä.
Järjestäytyminen siis kannattaa. ASEMAsta olisi tarkoitus kehittää kustantamo
(pieni, linjakas ja pelkkää sarjakuvaa), mutta tulevaisuuden suurin ongelma on
juuri se, että ihmiset joutuvat panostamaan niin paljon piirtämiseen, että
markkinointi ja muu kustantamiseen liittyvä työ jää lapsipuolen asemaan. Se on
hyvin hankala juttu. Kuten edellisessä viestissäkin sanoin, tarvitsemme
sarjakuvaihmisiä, jotka haluavat keskittyä muuhun kuin piirtämiseen. Graafisia
ihmisiä, markkinointi-ihmisiä, virallisia ihmisiä jotka osaavat hoitaa raha-
asiat ja tiedotuksen, käytännön ihmisiä... Huoh.

Jos ette vielä ole kuulleet ASEMAsta, ottakaa selvää. Meihin voi liittyä
piirtäjänä tai kustantamisesta kiinnostuneena, mutta piirtäjä puolella etsimme
tietynlaista tyyliä, sellaista josta pidämme itse. Innokkuuden ylläpitäminen
vaatii sen, että visiot ovat vähän edes yhteisiä. Pienen tuotemerkin toimiminen
vaatii selkeän linjan. Ei meistä ole yhdistäväksi seuraksi eikä kerhoksi.
Kuppikunnaksi kyllä.

http://go.to/asema

ville