RE: Katton moraalista ja muustakin

Subject: RE: Katton moraalista ja muustakin
From: Jari Koski (jakoski@sci.fi )
Date: la 21 syys   1996 - 04:35:35 EEST

at Wed, 18 Sep 1996 10:30:35 +0200 Hannele Hakala wrote,

>Jos Katto sanoisi irti sopimuksensa SKY:n kanssa, niin silloinhan
>asia ratkeaisi Katton kannalta, eikö? Sillä eihän Katto voi kantaa
>vastuuta muitten organisaatioiden moraalista ja päätöksistä.
>
>Mutta miksi Katto irtisanoisi sopimuksen?
>1) Siksi että hamppuhuumeet ovat kiellettyjä Suomessa
>(eli laittomuuskysymys)?

        Mutta TIEDONANTO tai valistaminen ei ole tietääkseni kiellettyä tai
laitonta, eihän SKY pakota ketään mihinkään. Vai pakottaako?

>2) Siksi että SKY:n sivut tuottavat Kattolle ikävää julkisuutta
>(imagokysymys)?

        Koko keskustelu on (luulisin) pelkkä imagokysymys. Itse olen saanut
paljon sellaista tietoa kannabiksesta johon ei edes "huumevalistaja"
koulussa osannut vastata.

>3) Siksi että SKY:n sivuilla saattaa olla vaikutusta hamppuhuumeiden
>käytön lisääntymiseen (seurauskysymys)?

        Onko tähän väittämään yleisiä todisteita?
        Sillä jokaisella, joka ylläpitää kotisivua internetissä, on jokin
tarkoitus.
        Vai pidetäänkö internetissä sivua "vain huvin vuoksi?"

At Wed, 18 Sep 1996 22:44:48 +0200 Hannele Hakala wrote,

>Sitten onkin kiinnostava kysymys, millainen ihminen, SKY:n
>sivuja selailtuaan, sortuisi käyttämään hamppuhuumeita.

        En usko, että pelkästään internettiä selaillessa tulee tunne, että
nyt haluaisin polttaa kannabista.

>Mieleen tulee ihminen, jolla on jo ennestään jokin huume-
>riippuvuus ja joka alati etsii uusia, ehkä edullisempia, ehkä
>omasta mielestään parempia huumeita. Hänelle SKY antaa
>kallisarvoista tietoa. Todellisen vaihtoehdon liiman haistele-
>miselle ;->

        Niin liiman haisteleminenkin on ns hallusinogeeni, mutta en sanoisi,
että SKY antaisi "kallisarvoista" tietoa. SKY antaa tietoa pelkästään
Kannabistuotteista eikä esim heroiinistä tahi Amfetamiinista. Joista
        ainankin heroiini luetaan kovan luokan huumeeksi.
        Itse näen kannabiksen polton paljon "terveellisemmäksi" kuin liiman
haistelun.

>Voisivatko sitten SKY:n sivut vaikuttaa minun kaltaiseen
>"surffailin-vain-ohi"-tyyppiin, siten että ryhtyisin
>hommailemaan hampunsiemeniä? Tuskinpa vain.

        Aivan. SKY tosin ilmoittaa minusta aika selvästi, että hampun
kasvatus koristekasvina on ainut laillinen keino.

>Netissä on tarjolla paljon muutakin roinaa, joita en tilaa ja jotka unohdan
>tuota pikaa, kun siirryn seuraavalle sivulle.

        Ja tästä pääsemmekin sitten jo toiseen aiheeseen.

At Wed Sep 18 20:40:19 1996 Riitta Vaismaa wrote,

>Kuinka paljon on tiedossa muita sivuja, jotka voidaan tulkita
>Suomen lakien vastaisiksi? Herättäjä-yhdistystä, jonka kanssa
>en todellakaan välitä oman organisaationi olevan saman katon alla,
>tai sen sanomaa, ei voitane pitää laittomana.

        Suomen lakien vastaisiksi voidaan tulkita aika paljon sivuja, joita
pelkästään yksittäiset henkilöt pitävät yllä.

At Tue, 17 Sep 1996 18:27:14 +0300 Riitta Vaismaa wrote,

>Mitä tapahtuisi, jos Katto päättäisi sanoa irti sopimuksensa SKY:n
>kanssa? Olisiko mahdollinen julkisuus (Kattolle) positiivista vai¨
>negatiivista? Epäilen ensimmäistä, ainakin valtaosin. Mihin SKY tuolloin
>kiinnittyisi? Mikä palvelin ottaisi SKY:n asiakkaakseen?

        Jos Katto irtisanoisi SKY:n sopimuksen, www.kaapeli.fi joutuu
minun henkilökohtaiselle boikottilistalle. Ja kertoisin sen
        ystävilleni, jotka käyttää internettiä tavalla tai toisella, että
        SKY:n sivuja ei enää ole kaapelissa. Se riittää. Ja uskoisin, että
        Katto saisi aika paljon negatiivista palautetta. Luulen, että
        SKY:n tahtoisi aika moni palvelin, koska se toisi lisää julkisuutta
        sekä negatiivisella, että positiivisella tasolla.

        Kannabiksellakin on omat kannattajansa ja vastustajansa ympäri maailmaa.
        Jos oikein olen ymmärtänyt, niin Hollannissa on vähentynyt huume-
        kuolemat kannabiksen laillistamisen myötä.
        Tehdään samakuin USA:ssa... Tupakka ja kahvi laittomaksi huumeeksi.

Jari Koski
Email: jari.koski@sci.fi
Free Speech in internet!