Re: Katton moraalista ja muustakin

Subject: Re: Katton moraalista ja muustakin
From: Toni Alatalo (antont@netppl.fi)
Date: pe 20 syys   1996 - 20:18:40 EEST

On Wed, 18 Sep 1996, Mikael Book wrote:

> järjestäjinä. Telelaitoksia sopii kyllä verrata tieverkkoon tai
> postiin tai muihin yleisiin kulkuneuvoihin niin kauan kuin pelkkä
> datasiirto tai yksityinen sähköposti on kysymyksessä. Koko Internetiä
-- --
> WWW-julkaisuista, jotka ilmestyvät heidän servereillään, pysyköön
> sitten omassa lestissään ja lopettakoon _julkaisutoimintaansa_.

Mielenkiintoinen käsitys, jonka kyllä perustelit mainiosti.
Onko asia kuitenkaan näin yksiselitteinen?

Itse olen ollut taipuvainen pitämään myös WWW-tilan tarjoamista teknisenä
palveluna, en niinkään julkaisemisena. Sitä voisi verrata, samaan tapaan
kuin usein sähköpostipalvelua verrataan tavalliseen postiin, esimerkiksi
painotaloon. Ne eivät käsittääkseni ota kantaa painamiensa julkaisujen
sisältöön tai moraaliin, voimassa olevia lakeja tietysti noudattaen.

Kaapelisolmu ei tosin tällainen puhtaasti tekninen palvelu ole, vaan
lähempänä lehteä oleva verkkojulkaisu. Viittasit kuitenkin myös
telelaitosten ja siten myös muiden palveluntarjoajien toimintaan.
Mitä merkitystä teknisellä toteutuksella on moraalisen vastuun kannalta?

Esimerkki:

Organisaatio abcd haluaa julkaista omat sivunsa verkossa, rekisteröi
domainin abcd.fi ja laittaa materiaalinsa esille osoitteeseen www.abcd.fi
Kaksi teknistä toteutustapaa:

a) abcd ostaa kiinteän verkkoyhteyden ja palvelimen julkaisua varten
b) abcd ostaa www-tilan operaattoriltaan

Tavallinen Internet-käyttäjä, joka sivuja tulee sitten katselemaan, ei
edes tiedä kummalla tavalla palvelu on toteutettu. Mielestäsi b-kohdan
tapauksessa vastuu kuitenkin siirty, ainakin osittain, tekniselle
toteuttajaosapuolelle?

-
Toni Alatalo http://www.netppl.fi/~antont/
Net People Oy http://www.netppl.fi/