Radikaali moraali

Subject: Radikaali moraali
From: Bert Bjarland (bjarland@trshp.ntc.nokia.com)
Date: ma 16 syys   1996 - 15:22:58 EEST

Jukka Tainio esittaa mielenkiintoisen mallin Katto-Menyn
julkaisupolitiikalle:

> Katton asiana olisikin tarjoutua prokaatioiden mallien tuottajaksi.
> Kas avoimuus voi olla laajaa, yksi- tai moniarvoista ja persoonallista
> tiedon tuottamista (Kattolle kuvittelemani linja), kun annetaan
> nakymia toisenlaiseen avoimuuteen, rajojen kysymiseen.
>
> Julkaisemisen moraali on siita, miten julkaistaan. Kaupallinen suunta
> eli kovalevytilan myynnin maksimointi on julkaisemisessa eri asia kuin
> taloudelliset pakot ja ihmisvoimavarojen vahyys. Nyt voisi olla aika
> raottaa toisenlaisen, vaihtoehtoisen tai radikaalin verkkojulkaisemisen
> [...]

Olen Jukan kanssa harvinaisen samaa mielta. Naita kaupallisia
konsensuspalvelimia loytyy kohta satoja Suomessakin. Niihin ei varmasti
mahdu SKY eika todennakoisesti mikaan muukaan stereotyypeista arvoista
poikkeava ryhma.

Minusta Katto-Meny saisi olla juuri tallaisten pienten poikkeavien ja
vahemmistoryhmien henkireika, niin kauan kuin ne omassa
julkaisupolitiikassaan noudattavat esim naita ACMn etiikkasaantoja.
Jos tama viranomaisten mielesta on arvelluttavaa, niin elamme
edelleen tsaristisessa valtiossa.

Ehdotan etta Katto-Meny ottaisi yhteyden tahan Julf Helsingiuksen
perustamaan (vastuukysymyksia ja moraalia kasittelevaan ?) komiteaan
ja pyrkisi vaikka saamaan edustajan mukaan siihen.

Bert