Radikaali moraali

Subject: Radikaali moraali
From: Jukka Tainio (jtainio@katto.kaapeli.fi )
Date: pe 13 syys   1996 - 15:08:29 EEST

Olen usein miettinyt, joskus kokeillut esteettistä provokaatiota (lausunut
runoa kesken jonkun...; ehkä se on jotain provoa. Miten verkossa voi olla
radikaali ilman provoja? Pelkkä tekstiradikaali ilman tekoja on hetkessä
tylsistynyt. [Esteettinen provo alkuperä minulle tuli turkulaiselta
kuorolta, joka tavaratalon rullaportaissa esitti klassisen laulun teosta]

Käsittääkseni alistetun oikeus voi syntyä siitä, että ottaa tilaa, kysymättä
lupaa. Kuka kokee itsensä alle painetuksi, on henkilö- ja ryhmäkohtainen
tunne. Alistettujen reaktiot voivat olla monenlaiset: myönteisistä
provokaatioista kielteiseen eristäytymiseen.

Minulle syntyy selkeä ero kannabis-sivujen ja kuvitteellisten rasistisivujen
välillä. Rasisteille en osaa löytää alistamisen kokemista, sen sijaan ehkä
pelkoja, kielteisiä kokemuksia, toiseksi jäämisen uhkaa. Kannabiksesta
puhuminen on (myös) provokaatiota, keskusteluun vaatimista, pohtimaan
vaatimista.

Minusta on tärkeää vaatia puhetta (nautintoaineiden) yhteiskunnallisen
erottelun tekopyhyydestä: Onko sokerinen cocalimu epäterveellisempää kuin
itse huolella tehty omenakotiviini kuin ....tupakka ....seksi ....viina
....uhkapelit....

Se, miten taidolla se tehdään, on jo toinen ulottuvuus. Katton asiana
olisikin tarjoutua prokaatioiden mallien tuottajaksi. Kas avoimuus voi olla
laajaa, yksi- tai moniarvoista ja persoonallista tiedon tuottamista
(Kattolle kuvittelemani linja), kun annetaan näkymiä toisenlaiseen
avoimuuteen, rajojen kysymiseen.

Julkaisemisen moraali on siitä, miten julkaistaan. Kaupallinen suunta eli
kovalevytilan myynnin maksimointi on julkaisemisessa eri asia kuin
taloudelliset pakot ja ihmisvoimavarojen vähyys. Nyt voisi olla aika raottaa
toisenlaisen, vaihtoehtoisen tai radikaalin verkkojulkaisemisen ovea. Mitä
se voisi olla: onko SKY:n sivut todella ainoa esimerkki?

Näkyisikö sieltä paratiisi vai uusi kiirastuli, sitä en tiedä!

Jukka Tainio