verkkomoraali

Subject: verkkomoraali
From: Bert Bjarland (bjarland@trshp.ntc.nokia.com)
Date: ma 16 syys   1996 - 14:57:06 EEST

Riitta Vaismaa ihmettelee:

> miksi talla listalla kaydaan kovin yleista moraalikeskustelua ?

Minusta ongelma on ettei kayda ollenkaan yleista moraalikeskustelua;
toistaiseksi on ollut sellainen eipas-juupas-asetelma cannabiksesta,
ei edes sen kaytosta, vaan siita tiedottamisesta. Lahinna Mika Book
on heittaytynyt oikein moralistiseksi:

> Oletko koskaan kokenut krapulan? Kysymys on osoitettu
> Bert Bjarlandille ja kaikille muille, joille nayttaa
> olevan niin kovin vaikea myontaa, etta esimerkiksi
> kannabis on moraalinen kysymys. Tai alkoholi.
>
> En halua tuomita kannabiksen puolesta puhuvia ihmisia
> linnaan enka myoskaan ehdota heidan puheidensa sensurointia,
> mutta en totta puhuen myoskaan aio myontaa, etta he ovat
> "moraalisesti yhta perustellulla pohjalla" kuin mina olen
> heidan puheitaan vastustaessani.
> Nyt voisi moraalin kieltajilla olla moraalisen krapulan aika.

En katso olevani moraalin kieltaja, Mika, mutta katson etta
kysymys siita haluaako ihminen sekoittaa paansa, ja milla
(tassa voidaan alkoholin ja pilven lisaksi luetella erilaiset
uskonnot yms) on hanen yksityisasiansa. Suomessa on maailman
suurin itsemurhariski nuorilla miehilla, mutta ei siihen voida
vaikuttaa kriminalisoimalla itsemurha vaan tekemalla nuorten
miesten elamasta paremman. Miten, on sitten toinen kysymys
joka mielestani liittyykin enemman tahan moraalikysymykseen
kuin alkoholi, tupakka tai cannabis, jotka siis edustavat
oireita.

Olen tassa asiassa todennakoisesti samaa mielta kuin Heikki Poroila:

> Pointti on siina, etten katso voivani nostaa omaa moraaliani
> yleiseksi mittariksi. Voin perustella sita silla tarkoituksella,
> etta yritan saada mahdollisimman monet muut ihmiset samalle kannalle.
> Tai voi viis veisata siita, onko joku muu samaa mielta. Mutta vaikka
> olisin kuinka jyrkasti jotain mielta jostain asiasta, en voi hyvalla
> omallatunnolla vaatia, etta muidenkin tulisi olla samaa mielta
> MORAALISIN perustein. En mina tieda, onko oma moraalini sen parempi
> kuin jonkun toisen.

Minusta yleisin ja asiallisin kontribuutio on tahan yleiseen
verkkojulkaisumoraalikeskusteluun tullut Seppo Koskelalta, joka
lainasi ACMn Code of Ethics and Professional Conduct. Eli hyvin
menee niin kauan kuin Katto-Menyn serverissa tarjottu materiaali
(minun hatainen kaannos):

1) edesauttaa yhteiskunnan ja ihmisten hyvinvointia
2) ei pyri vahingoittamaan ketaan
3) on totuudenmukaista ja luotettavaa
4) on oikeudenmukaista eika pyri diskriminoimaan ketaan
5) kunnioittaa tekijanoikeuksia mukaanlukien copyrightit ja patentit
6) antaa asianmukaisen kunnian henkisesta omaisuudesta sille jolle se kuuluu
7) kunnioittaa ihmisten yksityisyytta
8) kunnioittaa luottamuksellisuutta

Ja yhdyn Riitta Vaismaan nakemykseen siita etta taman keskustelun
tulokseksi soisi olevan ohjeen muillekin:

> Ja ihan konkreettisesti toivon, etta Katto voi olla myos verkossa
> julkaisemisen konsultti ainakin kansalaisjarjestoille.

Bert

PS Oppikaa nyt hyvat ihmiset vihdoinkin kirjoittamaan eurosuomea,
    ilman pilkkuja (jotka tekevat sisallosta kaiken maailman
    koodien tayttaman puuron (ainakin minun putkellani)) !