Re: Julkaiseminen sellaisenaan ja moraali

Subject: Re: Julkaiseminen sellaisenaan ja moraali
From: Mikko Kinnunen (kinnunen@kaapeli.fi)
Date: to 12 syys   1996 - 19:16:00 EEST

At 15:05 12.9.96 +0300, Jukka Tainio wrote:

>Tiedon julkaiseminen internetissä on ensikertalaiselle aika suuri ponnistus.
>Siksi monet julkaisut syntyvät ja sitten ne jäävät sellaisekseen. Ehkä tässä
>Katton olisi tuettava julkaisemista enemmän. Moraali: Saatetaan alkuun, ei
>pidemmälle.

Minä olisin samaa mieltä. Olisi erittäin hyvä jos aloittelevia
sivuntekijöitä voitaisiin tukea ja opastaa enemmän ihan yleensäkin
- sitä kai tarkoitit.

>Hallituksen kokouksessa todettiin aika yksi kantaan, että kuka tahansa muu
>tiedon tuottaja, joka saavuttaisi 40 %:n osuuden, saisi taputuksia eikä
>sivusta syntyvää moraalisaarnaa. Sen sisältönähän ei voi olla se, että on
>julkaistu, vaan se, että kannabissivujen julkaisemisesta tulikin näin
>suosittua. Moraali: on keskusteltava...

Minä sanoisin niin, että ihmisiä kiinnostaa SKY:n tarjoama tieto
- eihän ne sivut siellä yksinään toimi jos niitä ei kukaan lue.
Ja tässä taas tulee eteen (ehkä) sekin ajatus että miksi ihmisiä
kiinnostaa kannabis-sivut. Totta, sanoitkin siitä viestissäsi.

>Pitäisikö sitten olla moraalisesti huolissaan siitä, että Katton
>kannabissivujen lukijat saavat tietää, mitä niille on kirjoitettu. Jotkut
>ehkä seuraavat linkkejä ja toimivat niiden mukaan. Jos käyttäjien määrä
>olisi ollut pieni, siitä ei kukaan olisi ollut huolistaan - tai hyvin vähän.
>Nyt kun lukijoita on paljon, tuleekin eteen kysymyksiä... Niin, mitä
>kysymyksiä tulee?

Niin. Mutta eiväthän SKY:n sivutkaan ole kuin yksi tapa saada tietoa
kannabiksestä, ja jos sitä joku haluaa alkaa käyttämään niin luulen
että se alkusysäys ei kuitenkaan tapahdu netin välityksellä. Ainakaan
vielä tänään.

>2) Miten Katto nyt profiloituu? Huumearkistona. Aitona vapaana
>internet-palvelujen tuottajana. Monipuolisena. Yksipuolisena.

Minun mielestäni Kattolla ja Kaapelisolmulla on hyvä maine
ja profiili.

>4) Sensurointiko eteen? Minusta on selvästi erotettava toisistaan se, että
>Katto myy www-sivuja eli kovalevytilaa ja voi tässä valita, ketkä sitä
>käyttävät. Ja se, että käyttäjät valmistavat omia sivujaan, joiden sisältö
>voi vaihdella monin eri tavoin. En ole lukenut niitä kaikkia. Enemmistö on
>tietokirjallisuutta. Vitsejä on vähän. Kuvat ovat taiteellisen tuntuisia,
>mutta hyvät julisteet kyllä hakkaavat ne mennen tullen.

Totta. Ja eikö olisi ihan hyvä että kaapelisolmuun saataisiin
kaikenlaista materiaalia - erilaisia sisältöjä siis.

>Www-julkaisemisessa on lopultakin kiinnostuttu muustakin kuin vain
>perinteisistä kotisivuista ja erilaisten linkkien keräilystä. Olemmeko
>sittenkin siirtymässä keräilytaloudesta viljely- eli kulttuuriyhteiskuntaan?

Kaipa siinä jossain vaiheessa noinkin käy. Tosin mielestäni
on vähän aikaista sanoa että olemme esim. tietoyhteiskunta -
ainakin jos ajattelee tulevaisuuden tarjoamia mahdollisuuksia.

Mikko Kinnunen

---
Mikko Kinnunen, Kivenlahden ya, Freenet Finland
Puh: (09) 8024297 * kinnunen@kaapeli.fi * http://www.kaapeli.fi/~kinnunen