METSÄ: Re:_METSA:_Ydinvoimavaalit

Kirjoita käräjille

Taneli J Mielikainen (tmielika@cs.Helsinki.FI)
Tue, 15 Dec 1998 17:58:45 +0200 (EET)

On Tue, 15 Dec 1998, eml wrote:
> Yksi vastavoima voisi olla nuoriso ja internet. Jos tulevassa
> vaalitaistossa internetistä muodostuisikin vaihtoehto viralliselle ja
> todennäköisesti hyvin estottomalle kampanjoinnille, voisi sittenkin löytyä
> vastavoimia vyörytykselle. Myös metsänomistajakunnan rohkaistuminen
> kysymään oman etujärjestönsä roolin perään, voisi vaikuttaa tilanteeseen.

Koska olen nuorisoa koen olevani velvoitettu joululoman kunniaksi tähän
vastaamaan.

Fossiilisten polttoaineiden käyttö pitäisi kieltää kokonaan. (Öljy ja
kivihiili ainakin. Turvekin on ymmärtääkseni hidasta uusiutumaan)

Puun uusiutuessa kohtuullisesti (niin se on ainakin minun elinikäni ajan
"eksponentiaalisesti" tehnyt) se olisi toki hyvää raaka-ainetta
energiateollisuudelle. Käsittääkseni ongelmana on kuitenkin liian suuret
kustannukset sekä se, että silloin pitäisi hakata vieläkin enemmän kuin
nykyisin.

Ydinvoima on yksi harvoja edes jollain asteella ympäristöystävällisistä
energiantuottamismuodoista. Riskinä on tietysti se, että voimala sulaa,
suojaukset pettävät ja suuret alueet saastuvat. Onhan toki mukavampaa, kun
hitaasti tukehdumme "savuun". Ydinvoiman kanssa olisi edes mahdollisuus
selvitä. (Loppusijoituksestakin voidaan tehdä ongelma.)

Tuuli- ja vesivoimakin (jollei kalojen mielipidettä kysytä) ovat
kohtuullisen ympäristöystävällisiä, mutta aika monta pitäisi
tuulimyllyjä olla yhtä ydinreaktoria kohti. Sama pätee perinteisiin
aurinkokennoihin. Minua henk. koht. ei korkeampi sähkön hinta paljoa
kosketa, kun en sitä suunnattomasti käytäkään.

Kysymys kuuluukin: Onko Suomella mahdollisuuksia hakata tarpeeksi metsiä,
että ydinvoimalat voitaisiin sulkea? (Ennen sitä pitäisi selvitä myös
öljystä (polttomoottorit laittomiksi tai Primalkolle lisäkapasiteettia) ja
kivihiilestä, maakaasu taitaisi lähteä siinä sivussa)

Lisäreaktori ei ympäristöuhkia käytännössä kasvata. (Reaktorit ja
ydinvoimalat onnistutaan aika taitavasti muuten sotkemaan...)

http://www.iki.fi/twn/ >-<[8D-* Diskokuningas on niin viisas,
tel:+358-(0)50-5436123 ^ WinTeR ^ että häntä luulee tyhmäksi...