Re: METSÄ: Vs: METSA:_Re: _kesahakkuut_(2)

Kirjoita käräjille

Pekka Heikura (pekka.heikura@sci.fi)
Fri, 11 Dec 1998 09:38:51 +0000

Jukka Pietilä skrev:

> Vastauksia Tapani Veistolalle:

Ongelma vain on, että kantokäsittely ei ole pakollista. Suurin osa metsänomistajista jättää kantokäsittelyn tekemättä kustannussäästöjen vuoksi. Eri tutkijoiden minulle lähettämistä vastauksista selvisi, että tärkein tekijä kesähakkuuvaurioiden vähentämisessä on metsäkoneenkuljettaja.

Tämän sateisen kesän jälkiä metsissä ei kyllä olisi estänyt mikään. Nyt tutkijat saisivat mielenkiintoista referenssiaineistoa metsistä lahovaurioiden syntymekanismia tutkiessaan. Kuinka paljon sateisuus vaikuttaa lahovaurioihin.

Tämän kesän erityisongelma on syvien ajourien syntyminen paikkaan kuin paikkaan. Oriveden metsien kaltaisilla pienillä palstoilla tämä on ongelma myös naapurin metsille.

Pekka Heikura
Orivesi