METSÄ: Vs: METSA:_Re: _kesahakkuut_(2)

Kirjoita käräjille

Jukka_Pietila (jukka.pietila@mtt.fi)
pe, 11 joulu 98 08:05:06 PST

Vastauksia Tapani Veistolalle:

----------
> Juttelin eilen parin ihmisen kanssa lisää kesähakkuista:
>
> Juurikääpä ja tyvitervastauti yms. jos mitkä ovat metsänomistajan edun
> vastaisia, ne johtavat herkästi suuriin rahallisiin tappioihin ja esim.
> puulajin vaihtoon. Motoon voinee kuitenkin tehdä sellaisen
> vesakkomyrkkyruiskusta kehitellyn suuttimen, joka valuttaisi
> sienimyrkkyä teriin ja kantoon. En tiedä onko tällaista kylläkään
> missään vielä olemassa ja mikä olisi laitteen teho/hinta. Maastomiehellä
> kantojen käsittelyn hinta voi helposti nousta liian kovaksi.

Kantokäsittelylaite on nykytekniikkaa. Tällaisia laiteita on monissa hakkuukoneissa olemassa ja ne ovat omien havaintojeni mukaan toimivia ja luotattavia.

> Yksi esitetty ajatus on se, että tuore puu tarvitsisi vähemmän
> kemikaaleja kuin säilytetty, ja tuore puu olisi siksi vesiensuojelun
> kannalta siksi vähemmän haitallinen. Tätä pitäisi kysyä vesi-ihmisiltä.

Sellunkeitossa tarvitaan sitä enemmän kemikaaleja mitä kuivempaa puu on. Tämä lisää puhdistustarvetta. Lisäksi puun kuivuminen heikentää lopputulosta eli massan laatua. (Vai viittasitko minuun?)

> [...]
> eri syistä paljon, ja lintu voi muutenkin joutua muuttamaan toiseen
> metsään ja aloittamaan alusta. Samalla tavalla taisi käydä aikanaan
> kaskikaudella. - Tätä vastaan taas on helppo huomauttaa että kaskikausi
> on kaukana takana, usein metsä saattoi olla osittain tai kokonaan
> käsitelty ennen pesimäkautta, että sen ajan ihmiset eivät antaneet
> muulle luonnolle nyky-yhteiskunnan eettistä arvoa jne.
> Nythän pesimäaikana tapahtuvasta muusta häirinnästä saa helposti
> sakotkin. Ainakaan ekosertifioituun metsätalouteen kesähakkuut voivat

Näin on. Moni toiminta aiheuttaa eettisesti (?) kestämättömiä lopputuloksia. Talvihakkuissa tuhoutuu käpylintujen ja oravien pesiä, rottia tapetaan tarkoituksella hyvin kiduttavalla tavalla, eläimiä jää junan alle, häiritseviä hyttysiä tapetaan jne. Tietenkin hyttysentapon ja kesähakkuiden välinen yhteys on kaukainen, mutta saman asian ilmentyviä ne lienevät. Pitäisikö muuten metsissä liikkuminen kieltää touko-kesäkuussa, jotteivat emot joutuisi pois pesiltä ja pesärosvot saisi tilaisuutta?

> Minulla on siis enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Tietoa voi kuitenkin
> olla siellä täällä sirpaleina pitkin maailmaa. Kuka sen ehtisi kerätä?

Tässäpä niitä.

Jukka Pietilä