METSÄ: METSA:_Vs: METSA:_Re: _kesahakkuut_(2)

Kirjoita käräjille

eml (ekometsa@sci.fi)
Fri, 11 Dec 1998 08:39:02 +0200

Kesähakkuista minulla on omakohtaisia kokemuksia, sillä ostimme
avohakkuualueita, joilla on tehty kesähakkuita. Alueen halkaisee ajoura,
jonka renkaan painumajäljet ovat n. puolimetriä syviä ojia, joissa vesi
lilluu keväisin ja syksyisin. Renkaan urat ovat niin syvälle painuneita,
että edes tavallisella traktorilla ei väylää pitkin voi ajaa. Tarvitaan
melkoinen työ ennenkuin uralle saadaan hyötykäyttöä...

En usko, että juuristovaurioita ja tappioita voidaan poistaa edes
kantokäsittelyllä, joka tapauksessa sulan maan ajot aiheuttavat juuristo-
ja maaperävaurioita.

Entäs tämä kemikaalikysymys? Listalla kirjoitettiin:

> Yksi esitetty ajatus on se, että tuore puu tarvitsisi vähemmän
> kemikaaleja kuin säilytetty, ja tuore puu olisi siksi vesiensuojelun
> kannalta siksi vähemmän haitallinen. Tätä pitäisi kysyä vesi-ihmisiltä.

Sellunkeitossa tarvitaan sitä enemmän kemikaaleja mitä kuivempaa puu on.
Tämä lisää puhdistustarvetta. Lisäksi puun kuivuminen heikentää
lopputulosta eli massan laatua.

Vastaaja Jukka Pietilä ei varmaankaan sitten tiedä sitä että kesähakkuiden
vuoksi sahatavaraa joudutaan kemikaaleilla käsittelemään sahoilla. Tämä on
melkoinen ongelma paitsi saha-alueen päästöjen kannalta myös puun
kuluttajien kannalta. Kukapa haluaisi kirjahyllykseen tai sängykseen
myrkyillä käsiteltyä puuta?

Olen myös saanut raporttia siitä, kuinka kesäpuun sahatavara
myrkkykäsittelyistä huolimatta olisi herkempää homehtumaan. Onko kellään
lisää tietoa tästä problematiikasta.

Kesähakkuut ovat laatusahatavaran jalostuksen kannalta kyseenalainen
projekti. Mekaanisen kuidutuksen kannalta ne saattavat jotakin hyötyä
tuottaa, mutta eihän metsätaloutta ja metsänhoitoa pitäisi yhden sektorin
tarpeiden mukaan sanella. Eikö koivunhävityksestä ole mitään opittu?

Kesähakkuiden ja hyttysentappamisen vertaaminen luonnonhäirintänä oli hyvä
havainnollistus siitä välinpitämättömyydestä, jota metsäalalla tunnetaan
eettisiä kysymyksiä kohtaan. Toivoa sopii, että eurooppalainen kuluttaja
ei ole yhtä paatunut.

terveisin

Hannu