METSÄ: Re:_METSA:_Larjavaaran_artikkeli

Kirjoita käräjille

Taneli J Mielikainen (tmielika@cs.Helsinki.FI)
Wed, 25 Nov 1998 16:47:56 +0200 (EET)

On Wed, 25 Nov 1998, eml wrote:
> Kerroin taannoisessa viestissäni artikkelista, jossa pohdittiin
> kiertoaikojen pidentämistä. Ko. kirjoitus on Markku Larjavaaran teksti ja
> se on julkaistu Maaseudun Tulevaisuudessa 28.5.1998. Ehkä teksti ei täytä
> Valkosen edellyttämiä kriteerejä, sillä teksti pohjautuu valmistumassa
> olevaan graduaineistoon, mutta ainakin allekirjoittaneen maalaisjärjelle
> siinä oli paljon kiinnostavaa. Larjavaaran toinen aineisto samasta

Asia ei varmaankaan kosketa tätä gradua, mutta usein kirjoitetaan paljon
tieteelliseksi julkaisuksi suunniteltua, joka ei täytä tieteellisen
tekstin ehtoja, mutta silti siitä puhutaan kuin tieteellisestä
kirjoituksesta. Tällöin on muuten kätevää julkaista artikkeli jossain
kansainvälisessä konfferenssissä, jossa kaikki pidetyt esitelmät
julkaistaan olivatpa ne sitten kuinka epätieteellisiä tahansa.

> Epäitsekkyys on kuitenkin aivan riittämätöntä, jotta metsiä hoidettaisiin
> koko kansan kannalta optimaalisesti eli parhaalla mahdollisella tavalla.

Siksi verotusta pitäisi nostaa niin, että valtio voisi lunastaa itselleen
metsiä metsänomistajiakin tyydyttävin hinnoin esim. polttoaineen verotusta
kasvattamalla. Tämä varmasti tyydyttäisi kaikkia metsän ystäviä. Muilta on
turha mennä vaatimaan mitään, jollei itse ole valmis tekemään vielä vähän
enemmän tällaisessa kysymyksessä. (Minäkään en voi kieltää
yksityisautoilua taajamissa ja se on harmillista.)

> kasvihuoneilmiön voimistumisesta seuraava ilmastonmuutos. Metsiemme
> puustoon on varastoutunut hiiltä suuret määrät. Tämän hiilen vaihtoehtoinen
> paikka on ilmakehässä hiilidioksidina, joka on merkittävin kasvihuonekaasu.
> Mitä enemmän puuta on metsissämme, sitä vähemmän hiilidioksidia on
> ilmakehässä ja sitä heikompi on maapalloa lämmittävä kasvihuoneilmiö.
> Kiertoaikojen pidentyminen saa metsämme varastoimaan hiiltä enemmän.

Taidan olla jotenkin äärettömän tyhmä, kun en vieläkään tajua tuota
hiili-juttua. Jos metsissä hajoavasta puuaineksesta tehdään tv-pöytiä ja
samalla tehdään tilaa uusille, kenties tehokkaammillekin hiilensitojalle
niin miten tällöin edesautetaan kasvihuoneilmiötä.

> Yksi tapa suojella luonnon monimuotoisuutta on hoitaa metsiä
> luonnonläheisesti, matkia niiden luontaista dynamiikkaa. Monet pitävät
> luonnonläheisyyttä myös arvona sinänsä eli itseisarvona, jota ei tarvitse
> selitellä muilla arvoilla. Ilman ihmistä päätehakkuuta vastaava katastrofi
> kuten metsäpalo tapahtuisi varsinkin tuoreilla kasvupaikoilla harvemmin
> kuin uudistushakkuut nykyään. Pidentämällä kiertoaikoja lisääntyisi
> metsiemme hoidon luonnonmukaisuus.

Toisaalta kunnon metsäpaloissa palaa sellaisia alueita, ettei avohakkuun
kovimmatkaan kannattajat ole sellaisista edes uneksineet. (Joku viisaampi
voisi kenties tarkentaa...)

http://www.iki.fi/twn/ >-<[8D-* Diskokuningas on niin viisas,
tel:+358-(0)50-5436123 ^ WinTeR ^ että häntä luulee tyhmäksi...

Tämä viesti lähetettiin kansallisten metsäkäräjien sähköpostilistalle
osoitteeseen metsa@kaapeli.fi. Listan ylläpito: owner-metsa@kaapeli.fi.
Viestit tallentuvat osoitteeseen: http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/