METSÄ: Re:_METSA:_Metsat_ja_mahdollisuudet

Kirjoita käräjille

Taneli J Mielikainen (tmielika@cs.Helsinki.FI)
Fri, 20 Nov 1998 13:34:48 +0200 (EET)

On Fri, 20 Nov 1998, Käräjätoimitus wrote:
> Maamme metsäalasta on sotien jälkeisenä tehometsätalouden kautena
> avohakattu tai siemenpuuasennon kautta avovaiheeksi saatettu noin prosentti
> metsäalasta vuodessa. Tämän tuloksena noin 50 prosenttia metsäalastamme
> on tällä hetkellä avohakkuualueita, taimikoita tai nuoria metsiä. Kun

Kun en asiantuntija ole niin kuinka nuori metsä tässä on määritelty?
Hakkuut ovat siis koko ajan olleet tasaisesti prosentin vai onko ollut
muutaman prosentin heittoja?

> Tämä tilanne on taustana metsien hoito-ongelmiin ja jokainen avohakkuu
> pahentaa tilannetta.

Minä olen kuvitellut, että avohakkuun jälkeen alue tulee metsittää
uudelleen. Aina sitä oppii uutta.

> Yksinkertainen ratkaisu tähän ongelmaan on pidentää metsän kiertoaikaa
> niin, että jäljelläolevissa varttuneissa metsissä metsiä hakataan tukkipuun
> poimintahakkuin mahdollisuuksien mukaan vielä noin 50-80 vuotta.
> Tutkimuksen mukaan edes metsien kokonaiskasvu ei laskisi, vaikka
> kiertoajat kaksinkertaistettaisiin. Tukkipuun saannon osalta tulos
> paranisi olennaisesti.

Mikä tutkimus? Tuosta olisi mukava voida mainita tarvittaessa muillekin
tietämättömille! Pienmetsänomistajille tuo on ilmeisesti toisinaan liian
pitkä aika.

> Toinen ja perustavampi malli olisi siirtyä kaikissa metsissä
> luonnonmukaiseen jatkuvaan kasvatukseen, jossa metsää pidetään
> erirakenteisena tyytyen pienaukkoihin ja poimintahakkuisiin.

Mikä jatkuvassa kasvatuksessa on ollut ongelmana, kun se ei kuitenkaan ole
yleistynyt? Korkeat korjuukustannukset tai puiden laadun lasku?

http://www.iki.fi/twn/ >-<[8D-* Diskokuningas on niin viisas,
tel:+358-(0)50-5436123 ^ WinTeR ^ että häntä luulee tyhmäksi...

Tämä viesti lähetettiin kansallisten metsäkäräjien sähköpostilistalle
osoitteeseen metsa@kaapeli.fi. Listan ylläpito: owner-metsa@kaapeli.fi.
Viestit tallentuvat osoitteeseen: http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/