METSÄ: Vs: METSA:_Vs_METSA:_Kumpi_parempi

Kirjoita käräjille

Jukka_Pietila (jukka.pietila@mtt.fi)
pe, 20 marras 98 13:39:11 PST

Pysty- ja hankintakaupoista:

Pekka Raukko kirjoitti:

> Minusta Vaara on perustellut selkeästi, että kyseessä on johtavan
> markkina-aseman väärinkäyttö, jonka avulla korjuutyö syötetään käytännössä
> pakkopullana tuntemattomaan hintaan. Käytännössä vaihtoehdot ovat:
> 1. Suostun pystykauppaan, jonka kustannuksia en saa eriteltyinä.
> 2. Teen hankintakaupan ja maksan kantohinnassa kerran maksamani korjuutyön
> uudestaan.
>
> Etkö sinä näe nykytilannetta johtavan markkina-aseman väärinkäyttönä, vai
> etkö pidä sitä pahana?
> Kuten jo aiemmin totesin, niin olen näissä asioissa maalikko, enkä tunne
> [...]

Esimerkki todellisuudesta: Kyseessä on rehevähkön kuusi-mänty-koivumetsän ensiharvennus, jossa pitää poistaa runsaasti myös alamittaista puuta. Metsän puiden pystyhinnat, hankintahinnat ja korjuukustannukset on selvitetty tarjouspyynnöin. Hinnat ovat markkoja kuutiometriä kohden:

kuusipaperipuu mäntypaperipuu
hankintahinta 180 130
pystyhinta 70 30
Erotus 110 100

Eli tässä tapauksessa pystykorjuun korjuutyön arvo on runsaat 100 mk/m3. Pystyhinta nousisi noin 20 mk/m3, mikäli metsässä tehtäisiin etukäteisraivaus, jossa liian pienet poistettavat puut kaadettaisiin. Missä korjuutyön arvo on tässä piilossa?

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että ulkopuolinen urakoitsija, jolla on kokemusta työstä, ottasi korjuusta raivauksineen 130-150 mk/m3. Siis pystykauppa on tässä tavassa myyjälle kannattavampi hankinta- tai toimituskauppaan verrattuna. Tämä on tietenkin vain yksi tapaus tuhansien muiden joukossa, mutta tuskin mitenkään poikkeava.

Onko tästä argumentiksi?

Jukka Pietilä

Tämä viesti lähetettiin kansallisten metsäkäräjien sähköpostilistalle
osoitteeseen metsa@kaapeli.fi. Listan ylläpito: owner-metsa@kaapeli.fi.
Viestit tallentuvat osoitteeseen: http://www.kaapeli.fi/hypermail/metsa/