Oikeus asuntoon
YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa oikeus asuntoon
mainitaan 25. artiklassa, joka koskee oikeutta tyydyttävään
elintasoon. Sama oikeus sisältyy TSS-oikeuksien sopimuksen
artiklaan 11.
TSS-sopimuksen noudattamista valvova YK:n
TSS-komitea on pyrkinyt täsmentämään sopimuskohdan tulkintaa
laatimalla niin sanotun yleisen tulkintakannanoton oikeudesta
asuntoon. Siinä korostetaan, että vaikka oikeus asuntoon
ei ehkä ole kaikilta osin toteutettavissa tuomioistuinteitse
sellaisena kuin se on turvattu TSS-sopimuksessa, oikeudella on silti
ulottuvuuksia, joiden toteuttamista on mahdollista vaatia tuomioistuimessa.
Niitä ovat esimerkiksi vuokralaisen irtisanomissuoja ja suoja oikeudettomia häätöjä
vastaan.
Vaikka oikeus asuntoon on yleismaailmallinen
ihmisoikeus, sen toteuttamiseen vaadittavat toimenpiteet
vaihtelevat eri paikoissa.
Oikeus asuntoon Suomessa
Suomessa oikeus asuntoon voidaan
määritellä kuntien velvoitteeksi huolehtia siitä,
että kunnassa on tarjolla kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja. Jos hinnat
eivät pysy kohtuullisina yksityisillä asuntomarkkinoilla, tarvitaan
kunnallisia vuokra-asuntoja.
Lisäksi oikeus asuntoon velvoittaa
valtiovallan luomaan asumistukijärjestelmän,
joka reagoi vuokra-asuntomarkkinoihin ja turvaa
riittävän väljän asumisen kohtuullisin
asumiskustannuksin. Samoin valtiovalta on velvollinen
ylläpitämään sellaista huoneenvuokralainsäädäntöä, joka turvaa
tasapuolisesti sekä asunnon omistajan oikeuden
nauttia omaisuudestaan että vuokralaisen
asumisturvallisuuden.
Jos valtion asuntopolitiikka suosii
ensisijaisesti omistusasumista – kuten Suomessa –,
valtiolta voidaan edellyttää sellaista verovähennysjärjestelmää tai muuta
tukijärjestelmää, joka turvaa omistusasuntojen saatavuuden
kohtuullisin kustannuksin.
Tiivistäen voidaan sanoa, että valtiossa, jossa on toimivat
asuntomarkkinat ja asumiseen liittyviä riitoja käsittelevä
tuomioistuinlaitos, oikeus asuntoon velvoittaa julkisen
vallan puuttumaan tilanteisiin,
joissa markkinamekanismit johtaisivat kohtuuttomaan
lopputulokseen. Toisenlaisessa yhteiskunnassa samasta
ihmisoikeudesta voidaan johtaa aivan toisenlaisia konkreettisia
velvoitteita.
Oikeus asuntoon Brasiliassa
Esimerkiksi Rio de Janeiron slummien
asumisturvallisuudesta puhuttaessa ei ole mielekästä keskittyä
maanomistajan ja vuokralaisen välisen sopimussuhteen oikeaan
tasapainoon. Suuri osa kehitysmaiden väestöstä elää itse
kyhätyissä aaltopelti-, pahvi- tai savimajoissa suurkaupunkien
laitamilla. Slummit on rakennettu ilman vuokrasopimuksia
joutomaalle, jolla periaatteessa on omistaja mutta joka ei
ole aiemmin ollut maanomistajan kannalta tuottavassa
käytössä.
Tällaisissa yhteiskunnallisissa oloissa oikeus
asuntoon suojaa ihmisiä ensisijaisesti laajoilta häädöiltä.
Maanomistajan ei esimerkiksi voida sallia ajaa
mielensä mukaan puskutraktorilla slummialueita matalaksi,
kun jollekin maa-alueelle tulee taloudellisesti
tuottoisa käyttötarkoitus. Mahdollisten häätöjen on
perustuttava kunkin tapauksen yksilölliseen tutkintaan, ja ennen
häädön toimeenpanoa on selvitettävä uudelleenasuttamisen
mahdollisuus.
Kehitysmaissa julkinen valta
onkin velvollinen laatimaan sellaisen asuttamisohjelman, jonka avulla
slummien asutus joko laillistetaan ja muutetaan
asumistasoltaan vaatimuksia vastaavaksi tai jonka avulla rakennetaan
uusia asuinalueita slummeissa asuvan väestön käyttöön.
Perustuu
tekstiin Scheinin: Yhteiset ihmisoikeutemme.