Oikeus
kieltäytyä asepalveluksesta
Monikulttuurisessa ja suvaitsevassa
yhteiskunnassa julkiselta vallalta voidaan edellyttää
sitä, ettei ketään pakoteta omantuntonsa
vastaisiin tekoihin. Tämä merkitsee muun muassa työaikojen
sopeuttamista eri uskontokuntien juhla- ja lepopäiviä
vastaaviksi.
Saattaa olla, että joissain tapauksissa
tällainen sopeutus tulkittaisiin uskonnon- ja
omantunnonvapaudesta seuraavaksi sopimusvelvoitteeksi ja tiukan
yhdenmukaisuuden vaatiminen sopimusloukkaukseksi.
Tästä näkökulmasta voidaan tarkastella myös omantunnonsyihin perustuvaa
aseista kieltäytymistä.
Sen paremmin Euroopan ihmisoikeussopimus kuin
Kansalais- ja
poliittisten oikeuksien sopimuskaan ei suoranaisesti sisällä oikeutta kieltäytyä
lain mukaisesta asepalveluksesta omantunnon syihin vedoten.
KP-sopimusta valvova YK:n ihmisoikeuskomitea toteaa kuitenkin
uskonnon- ja omantunnonvapautta koskevassa yleisessä
tulkintakannanotossaan vuodelta 1993, että kyseinen oikeus on
johdettavissa sopimuksesta, sikäli kuin velvollisuus käyttää
asetta on vakavasti ristiriidassa henkilön vakaumuksen tai
uskonnon kanssa.
Lisäksi aseistakieltäytyjiin kohdistuva
syrjintä on kielletty, koska se olisi uskontoon
tai vakaumukseen perustuvaa syrjintää. Siten kohtuuttoman
ankarat rangaistukset tai asepalvelua korvaavan palvelun
rangaistuksenluonteinen kesto saattavat olla vastoin
ihmisoikeussopimuksia.
Suomessa on oikeus saada vakaumuksen perusteella vapautus osallistumisesta sotilaalliseen maanpuolustukseen.
Asepalveluksen
vaihtoehdoksi asetettua siviilipalvelusta voidaan kuitenkin
pitää rangaistuksenomaisena,
koska siviilipalvelus kestää huomattavasti kauemmin kuin
aseellinen palvelus. Jos henkilö kieltäytyy myös siviilipalveluksesta, hänet tuomitaan totaalikieltäytyjänä
vankeusrangaistukseen.
Suomen viimeksi raportoidessa KP-sopimuksen
toimeenpanosta YK:n ihmisoikeuskomitealle vuonna 1998, komitea
ilmaisi huolensa siitä, että eri uskontokuntiin kuuluvia
aseistakieltäytyjiä kohdellaan eri tavoin. Komitean
lausunnossa todetaan Suomen lain asettavan Jehovan todistajat
erityisasemaan verrattuna muihin omantunnonsyistä
asepalveluksesta kieltäytyviin, ja suositellaan lain
tarkastamista tältä osin.
Amnesty International on tunnustanut marraskuun 1999 jälkeen yhteensä jo 45 suomalaisia totaalikieltäytyjiä mielipidevangeiksi, koska pitää siviilipalveluksen kestoa rangaistuksenluontoisena.
Perustuu
tekstiin Scheinin: Yhteiset ihmisoikeutemme.