Kansainväliset ihmisoikeudet ovat osa
Suomen oikeutta
Myös
kansainväliset ihmisoikeussopimukset ovat osa Suomen sisäistä
oikeutta. Kaikissa maissa näin ei ole, vaan eräät
kansallisen ja kansainvälisen tiukkaa erottelua toteuttavat
(dualistiset) maat soveltavat sisäisesti vain omaa
perustuslakiaan ja lainsäädäntöään, vaikka maat ovatkin
vastuussa myös kansainvälisten sopimusten
noudattamisesta. Päinvastaista ääripäätä edustaa monismi
eli tilanne, jossa valtion kansainväliset sopimukset ovat
automaattisesti myös valtion oman lainsäädännön osa.
Suomi on omaksunut keskitien: kansainvälistä oikeutta ja sisäistä
lainsäädäntöä pidetään periaatteessa toisistaan erillisinä
oikeusjärjestyksinä. Käytännössä ero katoaa, jos eduskunta säätää erillisen lain,
joka antaa jollekin kansainväliselle sopimukselle
kansallisen lain aseman. Tällainen asema on esimerkiksi lapsen oikeuksien sopimuksella, Euroopan
ihmisoikeussopimuksella ja YK:n yleissopimuksella kansalais- ja
poliittisista oikeuksista.
Yksilö voi Suomessa vedota kansainvälisiin
ihmisoikeussopimuksiin asioidessaan esimerkiksi poliisin,
kouluviranomaisen tai tuomioistuimen kanssa. Viranomaisilla on
velvollisuus tuntea ihmisoikeussopimusten sisältö ja
tarvittaessa soveltaa niitä. Maamme ylimmät tuomioistuimet,
korkein oikeus ja korkein hallinto-oikeus, ovat jo useissa
kymmenissä ratkaisuissaan viitanneet kansainvälisiin
ihmisoikeussopimuksiin.
Korkein hallinto-oikeus on viitannut kansainvälisiin
ihmisoikeussopimuksiin monissa ulkomaalaisen karkottamista
koskevissa ratkaisuissa. Osa tapauksista on ollut sellaisia,
joissa henkilön oikeutta jäädä Suomeen on arvioitu perhe-elämän
suojan kannalta ulkomaalaislaissa säädetyn
karkotusperusteen olemassaolosta huolimatta. Tällöin korkein hallinto-oikeus on punninnut
vastakkain yhtäältä karkotusperustetta – esimerkiksi
karkotuspäätöksen taustalla olleen rikoksen vakavuutta – ja
toisaalta sitä vahinkoa, joka ulkomaalaiselle ja hänen
perheelleen aiheutuisi yhden perheenjäsenen erottamisesta
muista. Osa korkeimmassa hallinto-oikeudessa käsitellyistä karkotustapauksista taas
on ollut sellaisia, joissa karkotettava on vedonnut pakolaisuuteen tai muuhun suojelun
tarpeeseen, esimerkiksi kotimaassaan odotettavissa olevaan epäinhimilliseen
kohteluun.
Jälkimmäiseen ryhmään kuuluu seuraava korkeimman
hallinto-oikeuden kesäkuussa 1994 ratkaisema tapaus.
Zairelainen opiskelija B. oli jäänyt Suomeen oleskelulupansa
umpeuduttua. Vaikka B. ei ollut syyllistynyt rikoksiin, oleskelu
Suomessa ilman oleskelulupaa on itsessään ulkomaalaislain
mukainen karkotusperuste. Sisäasiainministeriö päätti
karkottaa B:n maasta, mikä käytännössä tarkoitti hänen
kuljettamistaan poliisin saattamana Zaireen.
B. valitti päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja
esitti valituksessa muun muassa YK:n pakolaisvaltuutetun
toimiston lausunnon, jossa kehotettiin pidättyvyyteen
zairelaisten palauttamisessa silloisissa oloissa. B. myös
kertoi veljensä kuolleen poliisin luodeista
opiskelijamielenosoituksessa ja joutuneensa itsekin
viranomaisten pahoinpitelyjen ja uhkausten kohteeksi.
Korkein
hallinto-oikeus kumosi karkotuspäätöksen. Ratkaisussa
viitattiin Euroopan ihmisoikeussopimuksen ja YK:n kansalais- ja
poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen sisältämiin
kidutuksen ja muun epäinhimillisen kohtelun kieltoihin. Kyseisiä
sopimusmääräyksiä tulkitaan vakiintuneesti siten, että ne
kieltävät sopimusvaltiota paitsi itse harjoittamasta kidutusta
myös lähettämästä ketään toisen valtion alueelle, jos
siellä uhkaisi kidutus tai muu epäinhimillinen kohtelu.