Yksi EU-asioiden ikuisuuskysymyksiä on se, kuinka
paljon Suomi lähettää rahaa Brysseliin ja paljonko
sieltä saadaan "EU-rahana" takaisin.
Virallinen Suomi ei ole antanut asiasta
kansalaisilleen
luotettavaa tietoa.
EU:n komission virallisen selvityksen mukaan Suomesta
lähetettiin vuonna 2001 Brysseliin 232 miljoonaa euroa
enemmän kuin sitä kautta kierrätettiin meille
takaisin. Suomi oli nettomaksaja myös vuonna 2002 ja on
aina sen jälkeenkin. Siitä pitää huolen EU:n
laajeneminen.
Jäsenmaksuhävikki
Tutkija Teuvo Junka on ansiokkaasti selvittänyt
vuosittaisia Suomen EU-jäsenmaksuja ja niiden
palautuksia. Vuoden 1995 jälkeen on vain kerran oltu
plussalla. Se oli vuonna 2000. Kyseinen
vuosi oli vuosien 2000-2006 uusien
rakennerahasto-ohjelmien johdosta poikkeuksellinen.
Vuonna 2000 suomalaiset käynnistivät EU-yhteensopivat
aluepoliittiset ohjelmansa nopeammin kuin useat muut
maat. Muualla oli tehottomampi aluepoliittinen hallinto,
ja niillä oli täysi työ keskittyä saattamaan
päätökseen edellisen viisivuotiskauden projektinsa.
Suomi omasta puolestaan sai Brysselistä rahaa
etupainotteisesti, myös tulevien vuosien edestä.
Junkan selvitysten mukaan nettomaksut ovat kehittyneet
jäsenyyden alkuvuodesta 1995 alkaen seuraavasti
(miljoonaa euroa):
1995 -256
1996 -89
1997 -69
1998 -252
1999 -361
2000 +130
2001 -271
Muistatteko, miten virallisessa valtion
EU-propagandassa on jäsenyyden alkuvuosien ajan
vakuuteltu Suomen olleen nettosaaja? Luvut puhukoot
puolestaan. Komission viralliset tiedot vahvistavat
nämä Suomen valtion tilinpäätösten perusteella
lasketut luvut. Komission mukaan Suomi oli vuonna 2001
nettomaksaja 232 miljoonalla eurolla.
Suomen maksut
Voidaan arvioida, että viime vuonna Suomi oli ja
lähivuosina on 1-1,5 vanhan miljardin eli 200-250
miljoonan euron verran nettomaksaja. EU:n komission
selvitys maiden nettoasemasta löytyy
englanninkielisenä internet-osoitteesta: http://europa.eu.int/comm/budget/pdf/agenda2000/report2001_en.pdf
Yksi mielenkiintoisimmista taulukon luvuista ovat
"Muut maksut". Se sisältää Suomen osuuden
Margaret Thatcherin 1980-luvulla neuvottelemasta
Ison-Britannian erityisalennuksesta jäsenmaksuun: maa
saa nettomaksuosuudestaan 2/3 alennuksen. Sen muut maat
joutuvat maksamaan sen puolesta (kuitenkin niin että
Saksalle pannaan maksuun vain 2/3 omasta osuudestaan).
Vuonna 2001 Suomi maksoi Ison-Britannian jäsenmaksua
150 miljoonaa euroa. Muiden maiden jäsenmaksut
tarkistettiin silloin Ison-Britannian
"korjauksen" osalta neljän vuoden ajalta.
Yleensä meillä on maksettu Englannin puolesta reilusti
alle 100 miljoonaa euroa.
Nettomaksajat ja -saajat
Suomi oli vuonna 2001 - ja on tulevina vuosina -
nettomaksaja. EU:n laajenemisen jälkeen EU-jäsenmaksut
eivät nousse. Suomen nettomaksuosuus kasvanee niin,
että saadaan entistä pienempiä
jäsenmaksupalautuksia. Samalle rahalle on useampia
jakajia. Suurimpia nettosaajia ovat ns. koheesiomaat
Espanja, Kreikka, Portugal ja Irlanti. Komission
selvityksen mukaan EU:n operationaaliset kulut (joissa
ei oteta huomioon hallintomenoja yms. yhteisiä kuluja)
tuottivat maille seuraavanlaisen
nettomaksaja/nettosaaja-aseman:
Milj. € % Bkt:sta
Saksa -6953
-0,34
Hollanti -2257
-0,54
Ranska -2035
-0,14
Italia
-1978 -0,17
Ruotsi -973
-0,44
Belgia -630
-0,24
Itävalta -536
-0,26
Tanska -229
-0,13
Suomi -150
-0,12
L-burg -144
-0,66
Iso-Brit. +708
+0,05
Irlanti +1203
+1,13
Portugali +1794 +1,53
Kreikka +4513
+3,50
Espanja +8280 +1,24
Nämä luvut ovat ns. operationaalisia nettomaksuja
ja -saamisia. Tästä taulukosta puuttuvat
hallintomenot. Kun Suomen nettomaksut vuonna 2001 olivat
EU:n komission mukaan 232 miljoonaa euroa, näiden
lukujen perusteella voidaan arvioida, että Suomen osuus
EU:n hallintokuluista oli samana vuonna noin 80
miljoonaa euroa. Se oli noin puoli miljardia entistä
markkaa eurokratian ylläpitoon, ja Suomen omien
virkamiesten palkat ja EU-matkakulut päälle. Näihin
lukuihin sisältyy - edellä mainitun neljän vuoden
"jäsenmaksukorjauksen" takia -
poikkeuksellisen suuri tulonsiirto muilta mailta
Ison-Britannian hyväksi. Aikaisempina vuosina se on
ollut nettomaksaja suuruusluokaltaan 0,20 prosenttia
BKT:sta. Saksan osuus on euroissa mitattuna
jättiläismäinen. BKT-osuuksien perusteella suurimpia
nettomaksajia ovat pienehköt maat Hollanti ja Ruotsi.
Hollanti on kuitenkin EU:n ulkosatama samoin kuin
Belgia, ja näiden maiden nettomaksuosuutta kaunistavat
niiden EU:lle tilittämät ja muiden puolesta perimät
tullit. Saksa kokee olevansa muiden maiden (ennen muuta
Ranskan) maatalouspolitiikan maksajia, ja siksi sen
intresseissä on maatalousuudistus. Se taas ei ole
Ranskan eikä vanhojen koheesiomaiden etujen mukaista.
Uudet jäsenmaat halunnevat niin ikään maatalouteensa
EU:n rahaa vanhoilla perusteilla. Luxemburgin
maksuasemaa parantaa se, että maahan on sijoitettu
useita EU:n instituutioita, joiden suuripalkkaiset
virkamiehet tuovat maksukykyistä ostovoimaa. Sama
koskee Belgiaa. Vaikka eurokraatit maksavat veronsa
EU:lle, heidän kulutuskysyntänsä kohdistuu näiden
maiden palvelusten tuottajien hyväksi.
Ks. myös tämä juttu
EU-maksuista