Suomi nettomaksajana
Esko Seppänen 26.6.2003
Valtiovarainministeriö on julkistanut tiedotteen Suomen
ja EU:n maksuliikenteestä vuonna 2002.
Ministeriön mukaan valtion budjetista maksettiin EU:lle
1 123 miljoonaa euroa. Valtion budjettiin palautettiin Brysselistä
997 miljoonaa euroa.
Sen mukaan valtion nettomaksuosuus oli 126 miljoonaa euroa.
Tähän laskelmaan eivät sisällyt tullitulot,
jotka valtio peri EU:n puolesta mutta joutui tilittämään
EU:lle. Tulleja ja muita niiden kaltaisia maksuja lähetettiin
Brysseliin 106 miljoonaa euroa.
Näin ollen valtion nettomaksuosuus EU:lle vuonna 2002
oli 232 miljoonaa euroa eli lähes 1,5 miljardia mummon
markkaa.
Virallisessa propagandassa Suomen tuloiksi lasketaan myös
EU:n vuonna 2002 ostamat eli intervoimat 248 miljoonan euron
maataloustuotteet. Niitä tuloja vastaan luovutettiin
kuitenkin vastikkeita: suomalaista ohraa, voita ja maitojauhetta.
Niiden luovutus EU:n varastoihin ei ole Suomelle nettotuloa.
Suomen valtio - ja sen kautta suomalaiset - on EU:ssa yksiselitteisesti
nettomaksaja, vaikka valtiovallan propagandaosasto löytää
myös muita laskutapoja.
Seuraava artikkeli on julkaistu "uusi vasemmisto"-lehdessä
ja se
pitää sisällään yhteenvedon aikaisemmista
vuosista.
Suomi nettomaksajana
Esko Seppänen 29.11.2002
Kansalaisten kiinnostuksen kohteena on usein se, kuinka paljon
Suomi lähettää rahaa Brysseliin ja paljonko sieltä saadaan
”EU-rahana” takaisin.
Virallinen Suomi ei ole toimittanut tästä asiasta kansalaisille
luotettavaa tietoa. Asiasta on juuri valmistunut EU:n komissiossa
selvitys. Sen mukaan Suomi oli vuonna 2001 nettomaksaja. Brysseliin
lähetettiin 232 miljoonaa euroa enemmän kuin sieltä kierrätettiin
meille takaisin.
Nettomaksuosuuksia tutkinut Teuvo Junka on laskenut Suomen
nettoaseman jäsenyyden alkuvuodesta kehittyneen seuraavasti
(miljoonaa euroa): 1995 -256, 1996 -89, 1997 -69, 1998 -252,
1999 -361, 2000 +130 ja 2001 -271.
Sen sijaan vuosi 2000 oli poikkeuksellinen, ja silloin Suomi
näyttää olleen nettosaaja. Vuosi 2000 oli uusien rakennerahasto-ohjelmien
2000-2006 ensimmäinen vuosi.
Suomalaiset käynnistivät EU-yhteensopivat aluepoliittiset
ohjelmansa nopeasti, itse asiassa paljon nopeammin kuin useat
muut maat. Tehottomien alueorganisaatioiden maiden oli pakko
keskittyä saattamaan päätökseen edellisen viisivuotiskauden
projektinsa.
Se, että Suomi sai vuonna 2000 EU-rahaa 154 miljoonaa euroa
enemmän kuin oli jäsenmaksumme, näkyy kaikkina tätä seuraavina
vuosina 2001-2006 uusina nettomaksuina.
Voidaan ehkä vetää sellainen nyrkkisääntö, että viime vuonna
ja lähivuosina Suomi on 1-1,5 vanhan miljardin eli 200-250
miljoonan euron verran nettomaksaja.
EU:n komission selvitys maiden nettoasemasta löytyy englanninkielisenä
internet-osoitteesta: http://europa.eu.int/comm/budget/pdf/agenda2000/report2001_en.pdf
Seuraavassa on tietoja Suomen maksuista kaikilta jäsenyysvuosilta
1995-2001.
Suomen maksut EU:n budjettiin (milj.€)
|
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Tullit yms: |
137 |
152 |
144 |
140 |
128 |
125 |
118 |
Alv-maksu |
529 |
445 |
470 |
437 |
448 |
474 |
428 |
BKT-maksu |
192 |
313 |
403 |
505 |
565 |
556 |
535 |
Muut maksut
(mm. Britannian ale) |
29 |
55 |
45 |
64 |
70 |
69 |
153 |
Maksut yht. |
887 |
964 |
1062 |
1146 |
1211 |
1226 |
1233 |
Yksi mielenkiintoisimmista maksuista näissä luvuissa on
erä ”Muut maksut”. Se sisältää Suomen osuuden Margaret Thatcherin
1980-luvulla neuvottelemasta Ison-Britannian erityisalennuksesta
jäsenmaksuunsa: maa saa nettomaksuosuudestaan 2/3 alennuksen,
jonka muut maat joutuvat maksamaan (kuitenkin niin että Saksalle
pannaan maksuun vain 2/3 omasta osuudestaan).
Vuonna 2001 Suomi maksoi Ison-Britannian jäsenmaksua koko
nettomaksuosuutensa verran. Vuosi oli poikkeuksellinen, koska
silloin muiden jäsenmaksut tarkistettiin Ison-Britannian ”korjauksen”
osalta kuluneiden neljän vuoden ajalta.
Suomi sai komission mukaan rahaa EU:lta takaisin seuraaviin
tarkoituksiin:
EU:n maksunpalautukset Suomeen (milj. €)
Maatalouteen
|
2001 |
(2000) |
suora tuki |
398 |
280 |
vientituet |
79 |
108 |
maaseudun kehittäminen |
327 |
333 |
muut |
12 |
8 |
maatalous yhteensä |
816 |
728 |
Aluepolitiikkaan
|
2001 |
(2000) |
Tavoite 1 |
28 |
182 |
Tavoite 2 |
22 |
159 |
Tavoite 3 |
17 |
67 |
Yhteisöaloitteet |
16 |
15 |
Rakennerahastot yht. |
84 |
543 |
Sisämarkkinoille
|
2001 |
(2000) |
koulutus, nuoriso, kulttuuri, informaatio
yms |
20 |
18 |
energia, ydinvoima-
turvallisuus ja ympäristö |
8 |
5 |
kuluttajansuoja, sisämarkkinat, TEN yms |
17 |
25 |
tutkimus ja teknologia |
55 |
59 |
Sisäiset toimet yhteensä |
102 |
11 |
EU:n palautukset Suomeen |
1001 |
1380 |
Suomi oli vuonna 2001 - ja on tulevina vuosina – nettomaksaja.
EU:n laajenemisen jälkeen Suomen nettomaksuosuus kasvaa, ja
se tapahtunee enemmän pienempinä jäsenmaksupalautuksina kuin
entistä suurempina EU-jäsenmaksuina.
Suurimpia nettosaajia ovat ns. koheesiomaat Espanja, Kreikka,
Portugal ja Irlanti.
Komission selvityksen mukaan EU:n operationaaliset kulut
(joissa ei oteta huomioon hallintomenoja yms. yhteisiä kuluja)
tuottivat maille seuraavanlaisen nettomaksaja/nettosaaja-aseman:
|
milj € |
% Bkt:sta |
Saksa |
-6953 |
-0,34 |
Hollanti |
-2257 |
-0,54 |
Ranska |
-2035 |
-0,14 |
Italia |
-1978 |
-0,17 |
Ruotsi |
-973 |
-0,44 |
Belgia |
-630 |
-0,24 |
Itävalta |
-536 |
-0,26 |
Tanska |
-229 |
-0,13 |
Suomi |
-150 |
-0,12 |
Luxemburg |
-144 |
-0,66 |
Iso-Britannia |
+708 |
+0,05 |
Irlanti |
+1203 |
+1,13 |
Portugali |
+1794 |
+1,53 |
Kreikka |
+4513 |
+3,5 |
Espanja |
+8280 |
+1,24 |
Tästä taulukosta puuttuvat hallintomenot. Nämä
luvut ovat ns. operationaalisia nettomaksuja ja -saamisia.
Näiden lukujen perusteella voidaan arvioida, että
Suomen osuus EU:n hallintokuluista on noin 80 miljoonaa euroa.
Nämä luvut poikkeavat normaalitilanteesta sen johdosta, että
niihin sisältyy poikkeuksellisen suuri ”korjaus” Ison-Britannian
hyväksi. Aikaisempina vuosina maa on ollut nettomaksaja suuruusluokkaa
0,20 prosentin verran BKT:sta.
BKT-osuuksien perusteella suurimpia nettomaksajia ovat pienehköt
maat Hollanti ja Ruotsi. Saksan osuus taas on euroissa mitattuna
jättiläismäinen. Hollanti on kuitenkin EU:n ulkosatama samoin
kuin Belgia, ja näiden maiden nettomaksuosuutta kaunistavat
niiden EU:lle tilittämät ja muiden puolesta perimät
tullit.
Saksa kokee olevansa muiden maiden (ennen muuta Ranska) maatalouspolitiikan
maksajia, ja siksi sen intresseissä on maatalousuudistus,
mikä taas ei ole Ranskan eikä koheesiomaiden etujen mukaista.
Luxemburgin maksuasemaa parantaa se, että maahan on sijoitettu
useita EU:n instituutioita, joiden suuripalkkaiset virkamiehet
tuovat maksukykyistä ostovoimaa. Sama koskee Belgiaa. Vaikka
virkamiehet maksavat veronsa EU:lle, heidän kulutuskysyntänsä
kohdistuu näiden maiden hyväksi.
|