 |
Euroopan unioni perustetaan
uudelleen? Liittovaltion perustuslakiluonnos
julkistettiin
EU:lle valmistellaan perustuslakia. Se tapahtuu
perustuslakikonventissa. Perustuslain ensimmäinen
luonnos julkistettiin 28.10.02. Se oli
liittovaltiohenkisempi kuin oli luultu.
Ensimmäinen luonnos
Perustuslakiluonnoksen oli valmistellut konventin
puheenjohtajisto, jossa ei ole ketään suomalaista.
Suomalaiset eivät saaneet ennalta luonnosta edes
nähdäkseen. Kyseessä oli perustuslain luuranko, jossa
on 46 artiklaa. Näiden artiklojen yleisotsakkeiden alle
valmistellaan konventissa tarkemmat tekstit.
Perustuslailla on perussopimuksen muoto. Monimutkaisten
juridisten ongelmien takia siitä ei käytetä
virallisesti nimeä "perustuslaki", mutta
konventin puheenjohtajiston europarlamenttia edustava
jäsen Klaus Hänsch sanoo, että kyseessä on selvästi
perustuslaki. Vain pilkkujen viilaajat puhuvat
sopimuksesta. Voi käydä niin, että koko EU joudutaan
perustamaan uudelleen. Luonnoksen 1. artiklan mukaan
"päätetään perustaa yhteisö", jonka
nimivaihtoehdoiksi esitetään Euroopan yhteisö,
Euroopan unioni, Euroopan Yhdysvallat tai Yhdistynyt
Eurooppa. Ei täsmennetä, onko uusi yhteisö valtioiden
vai kansalaisten yhteisö. Siinä Euroopan valtiot joka
tapauksessa "sovittavat tiiviisti yhteen
politiikkansa Euroopan tasolla ja käyttävät
liittovaltion tavoin tiettyjä yhteisiä
toimivaltuuksia". Sana liittovaltio on näin
kirjoitettu näkyville.
Unionista supervalta
Unionin tavoitteeksi asetetaan lisää yhteistä ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa "unionin
arvojen puolustamiseksi ja edistämiseksi kaikkialla
maailmassa". Unionin toimialueeksi tulee koko
maapallo, ja sen arvoja edistetään yhteisön
militarisoinnilla. Sotaväestä tulee politiikan jatke.
Halutaan myös luoda yhteinen lainsäädäntöalue.
Perustuslakiluonnoksessa esiintyy alustavasti jako vain
kahteen lakityyppiin: lait ja puitelait. Se
yhdenmukaistaisi lainsäädäntöä ylikansallisen
vallan kasvun suuntaan. Näiden esitysten kautta
puretaan Maastrichtin sopimuksella luotu pilarirakenne,
joka antoi jäsenmaille yksinomaista toimivaltaa ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa (II pilarissa)
sekä oikeusasioissa (III pilarissa). Unionille tulee
oma oikeushenkilöllisyys, joka tekee mahdolliseksi sen
toiminnan liittovaltion tavoin. Ns. perusoikeuskirja
tulee osaksi uutta perustuslakia, mutta on vielä auki
se, missä muodossa. Perusoikeuskirja ei tuota unionin
kansalaisille sellaisia lisäoikeuksia, joita heillä ei
jo ole. Kun valmisteltiin - konventissa sekin -
perusoikeuskirja, tehtävänmäärityksen mukaan siihen
sai kirjoittaa vain aikaisemmin olemassa olleita
oikeuksia, ei uusia. Jokainen jäsenmaan kansalainen on
esityksen mukaan unionin kansalainen, ja sen kautta
jokaiselle tulee kaksoiskansalaisuus: liittovaltion ja
jäsenmaan - eli osavaltion - kansalaisuus. Käytössä
ovat jo EU:n monopolipassit. Artiklan 8 mukaan unionin
käyttäessä - liittovaltion tavoin - sille annettua
toimivaltaa, "unionin oikeus on ensisijainen".
Lakiasioissa komission monopoli
lainsäädäntöaloitteisiin säilytetään.
Toimielimistä ei esitystä
Uuden liittovaltion uusi vallanjako syntyy konventin
lopussa ankaran väännön jälkeen, sillä monet
jäsenmaat pitävät kiinni vallastaan. Valmistelussa
kulkevat luonnoksen mukaan mukana kaikki esitetyt optiot
uusista toimielimistä: voidaan perustaa Euroopan
kansojen kongressi kansanedustajien juttutuvaksi,
voidaan jakaa komission jäsenet super- ja
kakkoskomissaareihin, voidaan valita europresidentti
neuvoston puheenjohtajuuden määrittelyn kautta ja
voidaan jakaa uudelleen valta komission puheenjohtajan
ja mahdollisen europresidentin kesken jomman kumman
hyväksi. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että
Euroopan parlamentin vaaleissa kaikissa maissa vaaditaan
käyttöön otettavaksi sama vaalitapa. Se toisi
mahdollisesti Suomeenkin ns. listavaalin: puolueet
päättävät parlamentin jäsenistä ja kansalaiset
voivat äänestää vain puolueita.
Liittovaltio ei ole kaikille sama!
Perustuslakiluonnoksessa määritellään kaksi isoille
maille tärkeää periaatetta: tiiviimpi yhteistyö ja
rakentava pidättyminen. Niiden kautta luodaan
mahdollisuus unionin differentiaatiolle, sille, että
sillä on erilaisia rakenteita. Tiiviimpi yhteistyö on
sitä, että
joukko jäsenmaita voi unionin nimissä perustaa
toimielimiä, joissa kaikki jäsenet eivät ole mukana.
Rakentava pidättyminen on sitä, että jäsenvaltio,
joka ei lähde mukaan tiettyyn toimintaan, ei estä
veto-oikeudella muita tekemästä tiiviimpää
yhteistyötä keskenään ja mahdollisesti EU:n
nimissä. Unionin rahoitusmallista ei sanota mitään,
koska konventti ei ole sitä vielä käsitellyt.
Perustuslain rakenteeseen sisältyy mahdollisuus
euroveron käyttöönottoon sekä budjettimenettelyyn,
jossa europarlamentti saa lisää ylikansallista
budjettivaltaa. Niin tapahtuisi, jos poistetaan jaottelu
pakollisiin ja ei-pakollisiin menoihin.
Erotakin saa
Perustuslakiluonnokseen on kirjattu eroamismahdollisuus.
Kun puhutaan eroamisista ja erottamisista, voi olla,
että se on alustusta keskusteluun sille, että
perustuslakiin kriittisesti suhtautuvia maita
painostetaan perustuslain hyväksymiseen erottamisen
uhalla. Pienelle maalle ei anneta oikeutta torpedoida
isojen hanke. Erityisesti on alustettu keskustelu
yhteisen puolustuspolitiikan osalta: mitä tehdään
pienille maille, jotka eivät halua mukaan unionin
militarisointiin. Asia on esillä konventin
työryhmässä, jossa vaaditaan lisää rahaa
varusteluun ja EU:hun yhteistä asehankintaa.
Tulossa muitakin ehdotuksia
Perustuslakiluonnos menee pitemmälle kuin Suomen
hallitus alun perin uskoi ja luuli. Kun hallitus teki
perustavaa laatua olevan virhearvion konventin
luonteesta, Suomi on sysätty perustuslain valmistelun
sivuraiteille. Hallituksella ei edes ole poliittisesti
vastuunalaista konventtiedustajaa. Suomea edustaa
tässä nykyisten ja entisten presidenttien,
pääministereiden ja ministereiden konklaavissa
tutkija. Saksaakin edusti tutkija. Kun Saksa huomasi,
mitä on tapahtumassa, tutkija vaihdettiin maan
poliittiseen kakkosmieheen, ulkoministeri Joschka
Fischeriin. Konventille esitelty perustuslakiluonnos ei
ole valmis teksti. Jäsenmaat tulevat esittämään omia
muotoilujaan, jotka saattavat olla ristiriidassa nyt
käsillä olevan tekstin kanssa. Saksan uusii
konventtiedustaja Joschka Fischer esitti ensimmäisessä
konventtipuheenvuorossaan, että Saksa tuo konventtiin
oman mallinsa täydelliseksi perustuslaiksi. Se tuo sen
yhdessä Ranskan kanssa. Konventissa on federalistinen
hegemonia. Sen puhemiehistön esitys suuntaa keskustelua
liittovaltion suuntaan. Asiasta päätetään viime
kädessä jäsenmaissa. Ne eivät ole yhtä
federalistisia kuin epäedustava konventti. Tällä
konventin esityksellä on kuitenkin suuri suuntaa antava
voima sille, mitä nyt valmistellaan. Konventilla on
paljon mielipidemuodostusvaltaa.
| |
|