Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] muistakaa hakea kirjastoapurahoja!!!

From: Heikki Jokinen (heikki.jokinen@tietoputki.fi)
Date: 07.01.2004 - 15:57:57

Uudet rahat haussa

Muistutan vielä kerran kaikkia arvoisia sarjakuvantekijöitä, että
kirjastoapurahojen haku on meneillään ja päättyy tammikuun lopulla.
Sarjakuvalle tulevan potin suuruus on nousemassa suuresti, aivan pelkkää
niukkuutta ei viimevuotiseen tapaan tarvitse tällä kertaa jakaa.

Tekijät voivat hakea kahta eri kirjastoapurahaa:
1. Kuvittajien ja sarjakuvataiteilijoiden kirjastoapurahat
2. Kirjailijoiden ja kääntäjien kirjastoapurahat

Sarjakuvarahaa voivat hakea kaikki piirtäjät, joiden sarjakuvia on
julkaistu, samoin kuvittajat. Kirjalijoiden apurahaa taas haetaan vain
tekstin osalta, eli kirjoina julkaistujen sarjakuvateosten tekstin
kirjoittajat. Jos se on piirtäjä itse, niin hän voi hakea molemmista
luukuista.

Alla on molempien hakujen viralliset tekstit. Lomakkeita saa verkosta,
www.taiteenkeskustoimikunta.fi

Strumffatkaa!!!

t.
Heikki Jokinen

Taiteen keskustoimikunta
Kuvittajien ja sarjakuvataiteilijoiden kirjastoapurahat

Käyttötarkoitus:
Apuraha kuvittajille, joiden teoksia on julkaistu kirjoissa, kirjoina tai
eri medioissa sekä sarjakuvataiteilijoille, joiden teoksia on julkaistu
sarjakuvakirjoina, albumeina tai eri medioissa. Apurahat myönnetään
työskentelyyn.

Hakuaika:
2.2.2004 mennessä.
Lisätietoja antaa jaoston sihteeri Marja-Leena Pétas, p. 040 777 0169

Kirjailijoiden ja kääntäjien kirjastoapurahalautakunta
Kirjastoapurahat

Käyttötarkoitus:
Opetusministeriön asettama Kirjastoapurahalautakunta jakaa vuosittain
apurahoja ja avustuksia kirjailijoille ja kääntäjille. Niitä myönnetään
sekä kaunokirjallisuuteen että tietokirjallisuuteen kuuluvien teosten
tekijöille ja kääntäjille, jotka asuvat tai ovat asuneet pysyvästi Suomessa
ja joiden kirjallinen työ rikastuttaa kulttuurielämää Suomessa.

Kenelle myönnetään:
Apurahat myönnetään kirjailijoille ja kääntäjille luovaan kirjalliseen
työhön. Apurahaa ei yleensä myönnetä hakijalle, jolla on samana vuonna
valtion taiteilija-apuraha tai muu vastaava apuraha tai
taiteilijaprofessuuri. Hakijalta edellytetään vähintään yhtä julkaistua
teosta. Apurahaa koskevia hakemuksia käsiteltäessä kiinnitetään huomiota
aikaisempaan tuotantoon ja nykyiseen luovaan työvaiheeseen sekä
työsuunnitelmaan.

Avustukset myönnetään iäkkäille kirjailijoille ja kääntäjille, jotka elävät
ahtaissa taloudellisissa oloissa sekä erityisissä tapauksissa kirjailijoille
ja kääntäjille, jotka sairauden tai työkyvyttömyyden johdosta ovat joutuneet
taloudellisiin vaikeuksiin.
Apurahoja ja avustuksia ei myönnetä tieteellisten tutkimusten tai
oppikirjojen taikka niihin rinnastettavien teosten tekijöille tai
kääntäjille.

Hakuaika: 2.2.2004 mennessä.

Lisätiedot: suunnittelija Anni Tappola, puh. 09-1607 7382

Hakemukset toimitetaan osoitteella Kirjastoapurahalautakunta, PL 293, 00171
Helsinki
Huom! Hakemuksia ja niiden liitteitä ei palauteta.
Lomakkeen saa taiteen keskustoimikunnasta, alan järjestöiltä ja
alueellisista taidetoimikunnista.