Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] kysymys freelancerin elämästä

From: Juha Kouvalainen (juha@kouvalainen.com)
Date: 03.11.2003 - 17:17:17

Terve!

Ahaa, eli tuotapa en itse tiennytkään, ettei erilaisiin tekijäpalkkiohin sisällykään työnantajan velvollisuutta maksaa TEL-maksua. Jotenkin vain muistelin, että ainakin 90-luvulla saamissani tilityspalkkiokuiteissa mainittiin myös TEL-maksu, mutta voin muistaa väärinkin.

YEL-on kyllä pakollinen eikä siitä eroon pääse. Mutta yrittäjä tai freelancer voi kyllä kontrolloida maksamansa YEL-vakuutuksen suuruutta. Itsekin erehdyin nostamaan oman YEL:in nyt melkoiseksi, mitä siinä mielessä kadun, koska vapaaehtoinen rahastoon sidottu eläkevakuutus tuo moninkertaisen eläkekertymän YEL:iin verrattuna samoilla kuukausimaksuilla.

YEL:in turvakin on vähän kyseenalainen. Itse esimerkiksi maksan joka kuukausi n. 400 euroa pakollista yrittäjän eläkevakuutusmaksua. Tämä kerryttää reippaan neljänkymmenen vuoden aikana huikean 1500e kuukausieläkkeen. Saman kuukausieläkkeen saa vapaaehtoisilla eläkevakuutusmaksuilla keskimäärin n. 70-120e kuukausisijoituksella.

Kun 65-vuotiaana jään eläkkeelle ja vaikkapa mikäli donkkaisin multiin saman tien, katoaa myös maksetut pakolliset YEL-maksut pieruna saharaan. Jiihaa. Vapaaehtoisista eläkevakuutusmaksuista sentään sukulaiset saavat eläkerahaston sisällön 80-100%:ena vakuutuksenantajasta riippuen.

Tokihan YEL tarjoaa myös siinä mielessä turvaa, että työkyvyttömyyden iskiessä kohdalle, on mahdollista saada jonkinlainen kiinteä sairaseläke nuorestakin alkaen, mutta mikäli vanhaksi aikoo elää, tuntuu YEL:in maksaminen typerältä hukkasijoitukselta. Itse ainakin pidän fiksumpana pitää pakollinen YEL minimissä ja sijoittaa vapaaehtoisiin, paremman tuoton tarjoaviin eläkerahastoihin.

Mutta se on makuasia, sanoi koira kun... noh :)

terps :)

Juha Kouvalainen