Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] kysymys freelancerin elämästä

From: heikki jokinen (heikki.jokinen@tietoputki.fi)
Date: 03.11.2003 - 16:02:02

kommentointia allaolevaan:
- vapaan kuvittajan töistä ei makseta tel tai tael-maksua; hänen on itse otettava yrittäjäeläkevakuutus. älkää vahingossakaan luulko, että lehdet maksavat eläkkeenne jos ette ole sinne työsuhteessa!
- eläkeasioissa on syytä muistaa, että yel on pakollinen kaikille itsensä työllistäville, vapaaehtoiset yksityisvakuutukset eivät sitä velvoitetta poista. eivätkä anna samaa turvaa; yel:ssa on samat asiat kuin tel:ssäkin, työkyvyttömyyseläke, perhe-eläke jne. niitä eivät yksityiset vakuutukset anna, ja niillä on muutoinkin yleensä tiukat ehdot joita ei paljon pulmien ilmaantuessa muutella.

t.
heikki jokinen
  Verottajaltahan sinä nuo verovähennysoikeudet helpoiten saat selville. Lampsit asuinkaupunkisi verotoimistoon ja kysyt sieltä. Vähennysoikeudet ovat vähän vähissä freelancerina, mutta jos toiminnan muuttaa yrittäjämäiseksi (esim. t:mi), vähennysoikeuksia tulee rutkasti lisää. Joka tapauksessa ainakin työhuonevähennyksen saa tehdä myös freelancer.

  Ja ymmärtääkseni samat TEL-maksut pätevät freelance-kuvittajien palkkioissa kuin vakityöpaikassakin - ellet sitten laskuta esimerkiksi toiminimenä töistäsi itse jolloin joudut yrittäjänä hoitamaan YEL-maksut itse. Eläkettä ajatellen kannattaa harkita vapaaehtoista korko/osakerahastoon sidottua säästämistä, joka varsin pienellä kuukausisijoituksella tuottaa sitten joskus ihan mukavan eläkkeen.

  Terve ja jaksamista,
  Juha Kouvalainen