Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] kysymys freelancerin elämästä

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 03.11.2003 - 19:08:08

>fiksumpana pitää pakollinen YEL minimissä ja sijoittaa vapaaehtoisiin,
paremman >tuoton tarjoaviin eläkerahastoihin.

Niin, ettei nyt vaan kuitenkin olisi niin, että vapaaehtoisen vakuutuksen
parempi tuotto on sidottu osakkeiden tms. hinnan kehitykseen?
Historiallisesti tämä näyttää hyvältä, mutta väittäisin että siinä silti on
riski.

Edelleen Yellissä on todellakin raskas kulurakenne (tiedä minne
vakuutusyhtiön koneistoon rahat uppoavat) eli tuotto voisi kyllä olla
parempi. Vapaaehtoisia maksujakin on monen laisia ja sitten vielä valtion
ruojake muuttaa näihin eläkkeekkeisiin liittyviä pelisääntöjä aina kun sitä
sattuu huvittamaan. Että se siitä tulevaisuuden turvasta.
Heikin maninitsemat työkyvyttömyyseläkkeet, yms. päivärahat toimii tosiaan
Yellin kautta. Työ (ja vapaa-ajan) tapaturmakorvaukset menee sitten
erillisen tapaturmavakuutuksen kautta. Ite olen (kymmenisen vuotta Yelliin
sijoitettuani) päätymässä erinäisiin sekalaissysteemeihin. Mulla on mm.
joku vapaaehtoisvarhaiseläkesetti. Yelli on sillee hauska, että se pakottaa
tosissaan hommiin, että sais ne maksut maksettua.

Reima Mäkinen