Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] kysymys freelancerin elämästä

From: hans nissen (drsplendid@hotmail.com)
Date: 03.11.2003 - 12:52:52

Luotan mieluumin Heikki Jokisen mainitsemaan oppaaseen. Haluan tietää ne porsaanreiät joita verotoimisto ei mainitse. Eikä verovähennyksiin käsittääkseni tarvita mitään toiminimeä. Ainakin tietokone on hyväksytty kaikilla tuttavillani vähennettäväksi. Joku vähentää jopa Aku Ankan ammattikirjallisuutena. Käsittääkseni kuvittaja/sarjakuvantekijä luokitellaan verotuksellisesti automaattisesti yrittäjäksi paremman lokeron puuttuessa, vai olenko väärässä?

Tarkoitin kysymykselläni laajemmin juuri sitä käytännön nippelitietoa jota ei koulussa opeteta ja uskoisin osan vastauksista löytyvän edellä mainitusta kirjasta. Olen opiskellut 7 vuotta Lahden ammattikorkeakoulun muotoiluinstituutissa ja muutamassa muussakin paikassa ja aina kironnut sen kokonaisvaltaisen ohjeistuksen puuttumista joka työelämässä paperisotaa käydessä vaaditaan. Aina joutuu ongelmiin työnantajien kanssa tekijänoikeusasioista ja vastaavista ja olisi toivottavaa että olisi joku manuaali johon vedota.

Taistellessani maksamattomista kuvituspalkkioista, hävitetyistä orginaaleista ja suullisten sopimusten rikkomisista jotka tällä alalla tuntuvat olevan varsin yleisiä, voisi moista opasta käyttää hätätilanteessa ainakin lyömäaseena. 70-80 sivua paksulla paperilla päin näköä saa jo ihan hyvän jäljen aikaiseksi.