Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] koottuja kannanottoja ja ehdotuksia

From: Tarja Heinonen (theinone@kotus.fi)
Date: 09.10.2003 - 11:46:46

On Tue, 7 Oct 2003, Reima Mäkinen wrote:

> Eikä minun, Tarja, ollut ollut tarkoitus olla niin tyly kuin olin, sori :-)

Uskaltanenkin siis vastakin piipittää typeriä mietelmiäni tälle
listalle... :-)

> Käytännössä vaan kaikki tekemätön työ ja toteuttamattomat hyvät ideat
> pakkaavat rassaamaan. Itse kannatan eniten sellaisia ideoita, joiden
> toteuttamisen ideoija haluaa ottaa, edes osittain vastuulleen.

Siitä käsikirjoituspalkinnosta sanoinkin, että voisin sellaista
osaltani vaikka rahoittaa, jos se siitä olisi kiinni. Voisinhan
minä tietysti vaikka perustaa oman palkinnon, Tarja Heinosen
Käsikirjoituskannusteen tai muun sellaisen, ja sehän olisi varmaan
ihan edustava lisä kenen hyvänsä kesämökin huussin seinään
(Ville Hännisenkin?), mutta joo. Ehkä on parempi että on arvovaltaista
seuraa selkärankana ja varmistettu, että kaikki ehdokkaat on saatu
hyppysiin ja huolellisesti luettua etc.

> Sarjakuvaseuran Sarjakuvaneuvoksen titteli voisivat periaatteessa koskea
> myös kääntäjää! Palkinnot ovat hyvin erilaisia,kuin myös jakoperusteet. On
> muutama perustaltaan tai säännöiltään selkeä (esim. Kemin
> sarjakuvakilpailu) mutta enemmistö onkin sitten sellaista harmaata aluetta
> joka muotoutuu nähdäkseni vähän tekijöiden mukaan. Vinkiksi Vesalle,
> Sarjainfossa järjestettiin aikoinaan äänestyksiä parhaista albumeista tms.
> ÄÄnestyssysteemi on kaiketi byrokraattisesti helpoin toteuttaa.

Äänestykset on muuten hyviä, mutta niissä on ongelmana se, etteivät
kaikki potentiaaliset voittajat ole läheskään kaikkien äänestäjien
tiedossa. Luulisin myös että kokonaisuutta on helppo äänestää (äänestä
mielestäsi parasta albumia), mutta osien arvostelu vaatisi jotenkin
suurempaa miettimistä (paras käsis, esimerkiksi). Kääntämisen arvostelu
on mielestäni myöskin asiantuntemusta vaativa alue. Pitäisi olla käsillä
sekä alkutekstit että käännökset ja aikaa vertailla ja pohtia ratkaisuja
ja niiden toimivuutta.

Mutta yhtä kaikki, nostin käsikirjoitus-asian esiin siksi, että se on
mielestäni tärkeä osa sarjakuvaa, mutta on ehkä ollut hieman lapsipuolen
asemassa. Ei ole nyt tuoreita esimerkkejä mielessä, mutta jossain
vaiheessa 90-luvun lopussa ainakin minä tuskittelin sitä, että uusi
suomalainen sarjakuva näyttää hyvältä (= tekijät piirtävät paremmin
kuin minä) mutta jutut saattaa olla ihan uiveloita.

Tämmöisiin terveisiin, TRH