Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] koottuja kannanottoja ja ehdotuksia

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 07.10.2003 - 20:25:25

Eikä minun, Tarja, ollut ollut tarkoitus olla niin tyly kuin olin, sori :-)
Käytännössä vaan kaikki tekemätön työ ja toteuttamattomat hyvät ideat
pakkaavat rassaamaan. Itse kannatan eniten sellaisia ideoita, joiden
toteuttamisen ideoija haluaa ottaa, edes osittain vastuulleen.

>1. Kuka edustaa mitäkin tahoa sarjakuvan alalla (Kemin Sarjakuvakeskus,
>Sarjakuvantekijät ry., Sarjakuvakustantajat, SARV, Suomen
>Sarjakuvaseura......)
Seuran sivulle pyrittiin aikanaan keräämään tietoa hyvinkin laajasti. Nyt
suunnitteilla on systeemi, jossa hallituksen jäsenet (kenties joku muukin)
voisivat itse helposti päivittää tietoja sinne. Vanhentunut tai muuten
väärä tieto ei palvele siellä ketään (ks. esim. www.sarjakuvantekijät.fi).
Päivittäjän pitäisi olla kokopäiväinen, kokouksissa juokseva ja puhelimessa
roikkuva fakiiri, kyetäkseen pitämään laajan sivuston ajan tasalla. Eikä
seuralla edelleenkään ole sitä puoltakaan palkattua työntekijää!
Mitä ihmisenä olemiseen noin yleensä tulee... Niin aika moni edelleen (ihan
terveesti) kysyy mieluummin asiaa joltakin, kuin alkaa kahlata
nettisivustoja läpi. Hakukoneet toki helpottavat.

>2. Mitä palkintoja alalla on tarjolla, miten niihin voi vaikuttaa...
Tuli mieleen, että sekä sarjakuvantekijöiden vuoden sarjakuvateko, että
Sarjakuvaseuran Sarjakuvaneuvoksen titteli voisivat periaatteessa koskea
myös kääntäjää! Palkinnot ovat hyvin erilaisia,kuin myös jakoperusteet. On
muutama perustaltaan tai säännöiltään selkeä (esim. Kemin
sarjakuvakilpailu) mutta enemmistö onkin sitten sellaista harmaata aluetta
joka muotoutuu nähdäkseni vähän tekijöiden mukaan. Vinkiksi Vesalle,
Sarjainfossa järjestettiin aikoinaan äänestyksiä parhaista albumeista tms.
ÄÄnestyssysteemi on kaiketi byrokraattisesti helpoin toteuttaa.

Netin kanssa töitä on siis kahta plaatua.
1. Tiedon ja sisällön kerääminen ja pitäminen ajan tasalla.
2. Edellä pureskellun saattaminen nettiin tolkullisesti.

Oikeastaan vielä kolmaskin. Jonkun pitäisi vähän miettiä ja suunnitella
etukäteen ihan perusjuttuja kuten sivuston rakennetta, tavoitetta, tiedon
kulkua ja semmoista.

Reima Mäkinen