Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] koottuja kannanottoja ja ehdotuksia

From: Ville Hänninen (vvhannin@mappi.helsinki.fi)
Date: 08.10.2003 - 11:32:32

Pari kommenttia käydystä keskustelusta:

Ensinnäkin, minusta tällä hetkellä jaetaan ihan riittävästi palkintoja,
kun otetaan huomioon alan koko. Kukaan tuskin kaipaa ainakaan lisää
erilaisia kivoja plakaatteja, joita ripustetaan kesämökin huussin seinälle
jos sinnekään. Pikemminkin ehkä nykyisiä palkintoja pitäisi kehittää,
esim. niiden näkyvyyttä parantamalla ja keskustelua lisäämällä. Varsinkin
Puupäähatun jako on minusta sellainen vuosittainen rituaali, josta olisi
syytä käydä enemmänkin keskustelua - ei niinkään ehkä tällä listalla kuin
muuten. Esimerkiksi ns. ulkopuolisten perustellut ehdotukset hatun
saajiksi olisivat tervetulleita ja saattaisivatpa mennä läpikin.

(Tosin tähän sivuhuomautuksena; viime vuonna sarjakuvaseuralle ehdotettiin
pitkästä aikaa Puupäähatun saajaa. Valitettavasti sitä vain ehdotettiin
Markku Jalavalle. Kaikki kunnia Markulle hienosta ja pitkäaikaisesta
kustannustoiminnasta, mutta hänen sarjakuvansa eivät ole kyllä kovin
laajalle yleisölle levinneet.)

> On ihan hyvä heitellä ideoita täällä listalla, mutta toisaalta voisi
> olla hyvä myös lähestyä ideoiden kera alan etujärjestöjä, kuten
> Sarjakuvaseuraa, Sarjakuvantekijöitä, Maailman sarjakuvat ry:tä, Kemin
> sarjakuvakeskusta

Tästä olen samaa mieltä. Suomi, 17 000 järjestön maa, on sellainen paikka,
että täällä asiat toimivat usein tehokkaimmin etujärjestöjen, yhdistysten
ynnä muiden kautta. Voimia ei ehkä kannata hajottaa, kun niitä voi
keskittää.

Kyllähän yksin ja vapaamuotoisilla yhteenliittymillä saa kaikenlaista
aikaan, mutta niinkin mitättömältä ja jopa absurdilta kuulostava asia kuin
Sarjakuvaseuran tuki hankkeelle X voi vaikuttaa siihen, että apurahan
saaminen paikasta Y on helpompaa. Ja seura kyllä antaa mielellään
lausuntoja ja suosituksia, sitä tehdään tälläkin hetkellä aika paljon.

> Reima: Sarjakuvaseuran koneisto on raskas

Eikä ole! Sarjakuvaseuran koneisto on kevyt, sillä lailla kuin
amatöörimaisesti toimivilla koneistoilla on. Jos on vain toimeliaisuutta
ja halua edistää asioita, niin kukaan tuskin tulee estämään sitä.
Sarjakuvaseuran ainoana syntinä on aktiivien vähäisyys, mikä estää
asioiden hoitamista kunnolla.

t. ville h.