Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] koottuja kannanottoja ja ehdotuksia

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 07.10.2003 - 14:25:25

>En tiedä pitäisikö erikseen palkita käsikirjoittaja, mutta yleisöäänestys
>parhaasta suomalaisesta käsikirjoittajasta ja samalla ulkomaisestakin,
olisi >toki paikallaan, ja siihen osallistuneille arvottaisiin palkintoja.

Hallituksen jäseniä ja muutamaa muutakin ihmistä on tässä viime päivinä
pommitettu juuri kilpailu/palkintoaiheisella kiertomeilillä. Itse totesin
viimeksi, että meillä on jo nyt 5-15 kilpailua ja palkintoa
sarjakuvapuuhastelijoiden ympyröissä. Kysyin myös tarvitaanko lisää, ja
jos, niin missä muodossa? Jopa päällekkäisyyksiä voi olla tässä vaiheessa
enää vaikea karsia!
Ja kyllä, kääntäjät ansaitsisivat muistamista. Samoin kriitikkotoimintaa
kannattaa muistaa ja kehittää. Oliskohan kääntäjillä jotain omaa liittoa
joka voisi tämän mahdollisesti ottaa kontolleen?

>Nettisivujen päivittäminen olisi paikallaan, kun vaan löytyisi tekijä.

Tekijä on löytynyt, mutta vielä ei ole löytynyt riittävästi aikaa
briiffaamiseen ja perehdyttämiseen. Ehkä Vesa ei ole sattunut asiaa vielä
kuulemaan. Henkilö on sentään jo esittäytynyt Pj:lle ja vara pj:lle ja
sihteerille ja minulle. Ennen kuin tekijä voi tehdä hänen pitää ymmärtää
mitä hän on tekemässä. Samoin Sarjakuvaseuran puolelta pitää missio
määritellä. Että näin. Asia etenee, verkkaisesti, mutta kumminkin.

On ihan hyvä heitellä ideoita täällä listalla, mutta toisaalta voisi olla
hyvä myös lähestyä ideoiden kera alan etujärjestöjä, kuten Sarjakuvaseuraa,
Sarjakuvantekijöitä, Maailman sarjakuvat ry:tä, Kemin sarjakuvakeskusta,
ehkä jopa vapaamuotoista Sarjakuvatapaamiset porukkaa. Näin voi päivittää
oman tietämyksensä aiheesta. Ja vasta sitten alkaa hämmentää soppaa täällä
listalla?

Ideoilla tuntuu nimittäin olevan taipumusta putkahdella esiin eri paikoissa
samaan aikaan. Sarjakuvaseuran koneisto on raskas ja sitä eletään aina aika
pitkälle seuraavien messujen tai tapahtumien ehdoilla, niin että
pidempiaikaiset hankkeet joilla ei ole deadlinea viipyilevät. Tällä
viikolla kehitetään muuten taas toivottavasti kirjastoa pieni askel eteenpäin.

Reima Mäkinen