Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] VS: [puhekupla] käännöskritiikistä -kiviä lasitalosta

From: Johanna Rojola (roju@kaapeli.fi)
Date: 03.10.2003 - 13:25:25

Pahinta on se että ne tekee sen itse. Me tehdään se itse, tätä menoa.
Tiedättehän vanhan reseptin miten sammakko keitetään hengiltä: se
laitetaan kylmään veteen ja nostetaan lämpötilaa hiljalleen... kiehuvasta
vedestä se hyppäisi heti pois.

Miten voi selittää sen että suomen kielellä on oma ehdoton erityisarvonsa,
että käännöksiä ehdottomasti tarvitaan. Oikeus omaan kulttuuriin omalla
kielellä. Tästä olisi moni valmis luopumaan riemulla näköjään. On se
enklanti niin paljon siistimpää kun sitä osaa. Ja telkkarin nyyjorkki
tutumpi ku suomussalmi.
Kunpa suomen kouluissa opetettaisiin ensimmäisenä vieraan kielenä vaikka
sanskriittiä tai jotain muuta vähemmän kulttuurillisesti dominoivassa
asemassa olevaa kieltä! Edes siitä syystä olisi aika sivistynyttä osata
edes saksaa tai ranskaa. Amerikalta kun ei voi välttyä, joka tapauksessa.
Ja ei, oikea tapa säilyttää oma kulttuurimme ei ole liittyä niihin, eikä
uskotella että nakerrettais sisältäpäin.

Oikeesti. Opetelkaa eurooppalaisia kieliä. Jokainen kieli avaa kokonaisen
kulttuurin. Amerikka on jo löydetty. Aku ankasta alkaen. Henkinen laiskuus
on kuolemansynti. Kun osaa lukea ja ois kaikki maailman mahdollinen tieto
vapaasti saatavilla... ja afrikan lapsilla ei ole edes kaurapuuroa.
Lopetan ennenkuin aloitankaan.

Tai haen turvapaikkaa yliopiston kirjastosta.

t.roju

        Johanna Rojola

        roju@kaapeli.fi

        Porthaninkatu 4 C 67