Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] kääks. tulostin ongelma

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 18.07.2003 - 11:38:38

>Tästä tuli mieleen oma kokemukseni. Eli kun värittelin sivua ja tulostin
>sen, niin se näytti yllättäen ruskeapainotteiselta. Toivon kuitenkin
>hartaasti, että painossa värit tulostuvat oikein, koska olin valinnut
>värit pantonen värikartan mukaan enkä näön mukaan. Ajattelin, että se
>olisi varmin tyyli hoitaa asia.
Siis kaikki värit Pantonen kartasta?!
Eiks tota käytetä lähinnä lisävärien määrittämiseen?! Siis jos halutaan
joku viides väri tai sit vaikka joku yks väri mustan kaveriks. Esimerkiksi.
Kyllähän noita painoissa sekoitellaan summamutikassa, mutta silti kompakti
väripinta on hiukka eri juttu kuin CMYK-rasterista kasattu!

Jos noin olet kumminkin tehnyt, käsittääkseni ohjelma muuttaa sitten
Pantone-värit CMYKiksi ja se muutos on kuulemma hiukka kinkkinen. RGB-CMYK
käännöskin onnistuu tiemmä paremmin kuin tuo. Tai se riippuu myös väristä,
joitain värejä ei vaan saa yhtä hyvin CMYKkinä sekoitettua. Näin koska
Pantonen avarus on kumminkin laajin ja siellä on kaikkee speciaalia.
Toivon tosiaan, että olen harhainen (ei ole liikaa kokemusta näistä,
kuuntelen kuulopuheita), sillä muuten mainitsemasi ruskettuminen saattaa
käydä toteen. Otin asian esiin, koska muutkin saattavat ershtyä moiseen.

Mistä muuten sait/hankit Pantone -värikartan?

Reima