Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Dragon Ball salaliitto?

From: Aura Ijäs (psykotommi@luukku.com)
Date: 22.05.2003 - 19:06:06

> Todennäkyisyydestä en tiedä, mutta uhka kuitenkin. Kun
> katsoo nyky-Suomen mentaliteettia, voi olla mahdotonta selittää
> oikeussysteemille, että ne kuvat olivat vain piirrettyjä, ihan
> kaupallisia tuotteita ja ne hahmot näköistään vanhempia, eikä ne
> oikeastaan ole lapsipornoa. Koska teknisesti ottaen ne voidaan
> sellaiseksi lukea, katsokaa vaikka Dragonballin kohtaloa.

Heh, se oli sarkasmia... n_n Mutta totta, uhka kuitenkin... Onhan sitä historian aikana pahempaakin nähty. Japanissa muuten on tavallista, että naiset käyttäytyvät hyvinkin tyttömäisesti, mikä on ihan kulttuurijuttu (ja usein näyttävät tyttömäisiltä verrattuna esim länsimaalaisiin!) ja "kawaii" (=söpö, "kivannäköinen") onkin sana minkä moni nainen kuulee mielellään käytettävän itsestään. Tyylit ovat erilaisia ja jonkun tyylissä saattaa aikuisillakin olla isot silmät.

Olikos se muuten totta, että Totoroa meinattiin sensuroida/sensuroitiin siksi, koska elokuvassa perheen isä oli kylvyssä lapsiensa kanssa. Näin saunakulttuuriin tottuneen korvissa kuulostaa hieman oudolta vauhkota tuollaisesta asiasta. Meneekö kohta siihen, etteivät vanhemmat saa edes halata lapsiaan saamatta heti syytettä pedofiliasta?

Enpä mene sanomaan, että pitäisin Dragonballia laadukkaimpana esimerkkinä mangasta, mutta ottaa päähän kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, ainakin pahimmassa tapauksessa. Monenlainen p-puhe menee oikein markkinoituna helposti läpi, ja ihmiset valittavat perehtymättä itse asiaan. Surullista mutta totta. En usko, että monikaan, joka vauhkoaa Dragon Ballista on edes lukenut kyseistä sarjakuvaa. Mutta niinhän se on, ja USAssakin on osassa kouluissa kielletty fantasiakirjallisuus koska se on "saatanallista". Monikohan huolestuneista vanhemmista edes tietää, mistä fantsussa on ylipäätään kyse? (tai larppaamisessa jne jne)

- Aura

Maksuton sähköposti aina käytössä http://luukku.com
Kuukausimaksuton MTV3 Internet-liittymä www.mtv3.fi/liittyma