Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: Dragon Ball

From: Anssi Hynynen (ahynynen@abo.fi)
Date: 20.05.2003 - 15:13:13

Tarja Heinonen wrote:

> Olenkohan minä ainoa ihminen tällä listalla, jonka mielestä
> on ihan asiaankuuluvaa, että vanhemmat pillastuvat jos heidän pilttinsä
> lukevat jotain arveluttavia pikkupöksykohtauksia sisältäviä kökkömangoja?
>
> Hyvänen aika, mitä ihmeen kulttuurivertailuja siinä sitten enää tarvitsisi
> tehdä tai selitellä asioita parhain päin jne.??? Yök mikä yök.

Et ole ainoa, Tarja.
Vaikken haluakaan samaan karsinaan Räsäsen kanssa, en tunnetusti
tosikkona voi olla toteamatta paria asiaa Dragonball-keskustelusta.
Ensinnäkin Vesan viestiin iloisesta 70-luvusta: Karzania ei muistaakseni
tuputettu ala-asteikäisille, eikä ainakaan meillä päin edes myyty
lapsille.
Toiseksi näistä "kulttuurieroista", joista näemmä on kysymys muutaman
viestin mukaan (olen ainakin lukenut jotkut puheenvuorot sanoman
seuraavaksi: "älä ole tiukkapipo, Japanissa lasten tavaran tuijottaminen
ja tissien puristelu on iloinen asia"): ei kai kysymys ole niinkään
siitä, että näitä sarjakuvia tehdään tai edes luetaan - antaa palaa, jos
siltä tuntuu. Tärkeämpi kysymys on, että niitä myydään Suomessa suomeksi
suomalaisille lapsille. Ja nimenomaan lapsille, onhan tuo sarja lukemani
perusteella sen verran kökkö, ettei sitä aikuinen jaksa kahlata läpi.
Ja kolmanneksi siltä varalta, että joku ottaa tosissaan "argumentin" "ne
on vain viivoija (sic) paperilla": entä jos nuo viivat paperilla
esittävät vaikkapa "tappakaa neekerit"? Sanan, kuvan ja sarjakuvan
vapaus on iloinen asia, mutta ...
-A.