Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Mangaa kioskeihin - jatkoa

From: Tero Mäntylä (tepema@sci.fi)
Date: 07.04.2003 - 13:23:23

7.4.2003 12:45:48 "Teemu Ollikainen" <temeteus@hotmail.com> kirjoitti:

>Tiedän olevani fakkiintunut pelle, mutta voisiko joku kertoa edes yhden
>hyvän syyn, miksi Mangasta pitäisi olla kiinnostunut? Olen hyvilläni siitä,
>ettei Manga ole Suomessa ottanut jalansijaa. Asuessani taannoin Saksassa
>ärsyynnyin aina sarjiksia metsästäessäni, suurimmat kirjakaupat kun eivät
>pitäneet sarjishyllyssään mangan lisäksi enää juuri mitään muuta. Itse en
>jaksa kiinnostua pikkupöksyisistä pikkutytöistä niin paljoa, että haluaisin
>siitä maksaa. Myös mangaa leimaava lue nopeasti-kerää kaikki -meininki
>jotenkin etoo.

Sanoisin hyvin yksinkertaisen syyn: Koska japanissa sarjakuva elää ja voi hyvin
ja valikoima on varsin laaja. Täydellisestä kerää kaikki roskasta on vain vaikeampi
löytää laadukkaampaa tavaraa. Ihan yhtä yleisiä tai harvinaisia ne laadukkaan julkaisut
ovat siellä kuin muualla tai ehkä hieman yleisempiä, koska siellä ei ole esim. isoja
supersankarisarjakuvaa julkaisevia firmoja vaan siellä pääsee melkein mikä tahansa
sarjakuva helposti julkaisuun.

Ja ihan samanlaista kerää kaikki meininkiä on ollut kaikkissa muissakin sarjakuva
maissa.

Kysymykseen miksi Mangasta pitäisi olla kiinnostunut voisi esittää jatkokysymyksen, että
miksi sitten pitäisi olla kiinnostunut sarjakuvasta yleensäkään.

Oma vastaukseni lienee se, että koska se on maailman hienoin ilmaisumuoto, jolla pystyy
kertomaan hyvin erilaisia tarinoita ja että tätä ilmaisumuotoa voi oppia parhaiten tutustumalla
sen eri ilmenemismuotoihin. Toki kannattaa tutustua niihin, jotka ovat muodon luoneet, ei niihin,
jotka teollisen orjallisesti kopiovat samaa ilmaisumuotoa.

- Tero Mäntylä