Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Parnasson uusi päätoimittaja

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 07.02.2003 - 02:05:05

Noh, epäilen eli uskonkin vahvasti, jotta Yhtyneet uskoo yhä Parnassoon
enemmän kuin sarjakuvaan. Kun nyt olen hankkinut näitä NonStopin
sarjojen myöhempiä albbareita (Sammy Day, Natasa, Fournierin tekemä Piko
ja Fantasio), niin uskon, että 1978 oli aikamoinen vedenjakajavuosi
Ranskassa/Belgiassakin. M. Tillieuxin kuolema (auto-onnettomuus matkalla
Angoulemeen) vaikutti aika pahasti myöhempään tuotantoon. Eli Franquinia
lukuun ottamati homma lässähti selvästi 80-luvun alussa. Mikä ei muute
sitä, etteikö 2003 merkitsisi sarjakuvalle nousun aikaa myös Suomessa.
Omakustanteet ovat yhä täällä euroopan huipputasoa, ja niinpä kotimaiset
tekijät pääsevät kohta keski-euroopassa korkeammalle asteelle kuin
Finlandiassa. Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan.

t. Vesa