Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Suomalaiset omakustanteet

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 07.02.2003 - 18:09:09

> Kyllä Karvista
> silti luetaan vaikka just minä en lukiskaan. Ja hyvä niin. Milloinhan
> postmodernismi saapuu suomalaiseen sarjakuvakeskusteluun?

Nyt. Tutkiskeltuani Angoulemessä sitä muhnua, mitä Ranskassa (isojen
kustantamoiden toimesta) julkaistaan ja menee täysillä läpi, voin vain todeta
että suomalaiset sarjakuvantekijät ovat n valovuotta edellä.
Muutama suosittu mainstream-lajityyppi Ranskanmaalla:

1. Naisseikkailija, (ulko)puoliksi Lara Croft, neljänneksiosaksi Modesty
Blaise ja loput Indiana Jonesia. "Päivisin hän oli vain hiljainen konttoristi,
mutta yöllä..."

2. Miesseikkailija, puoliksi James Bond ja puoliksi Indiana Jones. "He
löysivät ahavoituneen, tajuttoman miehen
kadulta/rannalta/puhelinkioskista/strippibaarista/pallomerestä. Kuka on tuo
mies, jonka reiteen on tatuoitu numerosarja X33-313? Mihin oli joutunut
miljoonäärin ainoa perillinen? Miksi joku halusi tappaa mystisen miehen? Mihin
johtavat jäljet?" Myös "huumori"versioita samalla teemalla.

3. Historiallinen seikkailusarjakuva, jossa heilutaan välimereltä Siperiaan ja
Bordeauxista Skotlantiin 1000 - 1800 -lukujen välillä. Myös huumoriversioita.

4. Pikku Niken hiilipaperikopiot väreissä.

5. Pienten, ryppyisten ukkojen piirtämät, anatomisesti mielenkiintoiset
naishahmot pikkukallevitsijuonitelluissa tarinoissa. Sarjojen miehillä puvut,
naisilla tangat (jos niitäkään).

6. Vanhat, joskus hyvienkin tekijöiden piirtämät sarjat/hahmot uuden, ehkä jo
toisen tai kolmannen polven tekijöiden käsittelyssä.

7. Karvinen. Sekä Disney. Ynnä Marvel.

Loput mangaa. Samanlaistahan se on vähän joka puolella, tietenkin. Jos haluaa
Suomessa(kin) menestyä, kannattaa laatia söpö eläinsarjakuva (1001 tapaa
silittää koiraa/kissaa) tai sitten piirtää pornoa, jolloin ei tarvitse
välittää vajavaisista piirtämistaidostaan mitään.

t. Vesa