Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Jenkkisarjakuvien myynti luvan kanssa

From: Kari Salonen (karisa@kolumbus.fi)
Date: 26.11.2002 - 21:26:26

Nyt jo jäitä hattuihin siellä.

>Varmaan kivaa hankkia lupaa myyntiin mangan jenkki käännöksistä...
>Tarvitaan luultavasti kääntäjän ja tekijän luvat. Niitä on varmaan
>kivaa hankkia Japanista...

Ensinnäkin: tekijä ja kääntäjä luovuttavat osan oikeuksistaan [sarjakuvan]
julkaisijalle: levittämisen (tapahtui se sitten kotimaassa tai
kansainvälisesti) lupia on turha mennä kyselemään tekijältä tai
kääntäjältä, koska he eivät niistä enää vastaa. Ja se kääntäjä istuu
todennäköisesti Jenkkilässä, ei Japanissa.
Teen itsekin tekijänoikeuden alaista työtä kääntäjänä, joten olen minä edes
vähän näitä asioita syynännyt.

Toiseksi: eikö nyt puhutakin tukku- ja vähittäismyynnistä? Siis
kaupallisesta toiminnasta?
Monenko kaupallisen kustannusfirman tiedätte ryhtyneen estämään
aktiivisesti tuotteidensa leviämistä - direktiivejä eli ei?
Minäkin luin sen tiedon Vizin levitysongelmista - mutta siinä taas ei minun
tulkintani mukaan ole EU-direktiiveillä mitään tekemistä - japanilaisen
sopimusosapuolen kireällä asenteella ja mahdollisella ahneudella sitäkin
enemmän.

Onko kukaan teistä tutkinut jenkkisarjakuvan levittämistä muissa EU-maissa?
Ollaanko muualla huolestuneita?

En minäkään EU:ta rakasta, mutta ei se nyt mikään Pirukaan ole.

T.

KariS
karisa@kolumbus.fi
"Työmme on tietää kaikki.
- Sanoisin jopa: tiemme on työtä kaikki."