Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kotimaiselle sarjakuvasivustolle & foorumille tarvetta?

From: Juha Kouvalainen (juha@kouvalainen.com)
Date: 10.11.2002 - 12:52:52

Hei,

Itse olin ideallani juuri näillä Reiman esittämillä linjoilla - ehkä
jonkinlainen uusi "puolikaupallinen" kotimainen sarjakuvasivusto, joka
avautuisi ehkä myös muille kuin aivan aktiivimmisille
sarjakuvanharrastajille voisi vastata sosiaaliseen tilaukseen. Omasta
mielestäni verkosta puuttuu ainakin kunnollinen www-pohjainen
keskustelufoorumi, josta sarjakuvantekijät-, harrastajat- ja ehkäpä myös
kustantajat voisivat löytää toisensa ja keskustella sarjakuvanteosta ja
yhteistyömahdollisuuksista selkeästi osastoihin kategorioitujen alueiden
alla. Tällainen keskustelut loogisesti arkistoiva ja etsintämahdollisuuden
mahdollistava tietopankki toimisi myös varmasti sarjakuvakulttuurin
edistäjänä ja tarjoaisi ajantasaista tietoa ja lähes reaaliaikaisen
kyselymahdollisuuden aloittelevillekin tekijöille.

Kupla.net toki on tunnettu nimi, mutta ehkä SSS:n omistuksessa palvelee
paremmin seuran tarpeita eikä veny niin helposti tähän esitettyyn malliin
kuin kokonaan alusta polkaistu palvelu. Ongelma on myös omistussuhteessa,
sillä ainakin itse kuvittelisin, että sivun kehittämisessä täytyisi käydä
aina kyselykierros SSS:n hallituksen (seurallahan on hallitus, eikö?) kautta
lähes jokaisen uuden idean tai palvelun toteuttamiseksi, sillä tuskin
tekijälle aivan vapaita käsiä kuitenkaan annetaan. Lisäksi ainakin
kunnollinen keskustelufoorumi vaatii palvelintukiakin, mm. PHP-kielen ja
MySQL-tietokannat, joten löytyneekö näitä seuran palvelimelta?

Sikäli tällainen "puolikaupallinen" uusi sivusto ei kohtuuttomia
taloudellisesti vaadi, sillä domainin, palvelintilan ja -tukien
kustantaminen vuositasolla onnistunee reilulla sadalla eurolla - mikäli siis
juurikaan muita kustannuksia näiden lisäksi ei aiheudu, eli sivua
kiinnostuisi kehittämään uutisoinnin ja artikkeleiden muodossa edes muutama
sarjakuva-aktiivi talkootöinä.

Ilman muuta ideana olisi myös se, että omakustantajat, sarjakuvaseurat ja
muut ei-kaupalliset sarjakuva-tahot saisivat näkyvyyttä sivulla ilmaiseksi -
mutta mikäli kaupallisia yhteistyökumppaneita (esim. kustannusyhtiöt,
valtion rahoitteiset taideprojektit tms.) kiinnostaisi sivulle kertynyt
käyttäjäkontaktipinta, saattaisi sivu kattaa kustannuksensa tai jopa tuottaa
tekijöilleen pientä korvausta vaivoista erilaisten bannerimainoskampanjoiden
tai muiden muodossa. Tärkeintä kuitenkin olisi palvelun luoma alan
yhteisöllisyys ja suomalaisen sarjakuvakulttuurin edistäminen.

Reiman mainitseman osto- ja myyntipalstan saisi helposti sisällytettyä
foorumin yhdeksi osa-alueeksi. Muita voisivat olla esimerkiksi osasto, jossa
voitaisiin keskustella palvelun etusivun sarjakuva-uutisista ja
artikkeleista, toisessa ehkä sarjakuvista yleensä, kolmannessa uusista
albumijulkaisuista jne. Toki alueiden määrä pitää rajata muutamaan järkevään
(nämä esittämäni olivat vain heittoja) jotta jokainen alueista pysyy
elävänä. Mielestäni yhden keskustelualueen heikkous taas on se, että
keskustelu on päällekkäistä älytöntä jöötiä, jonka seuraaminen alueillaan
olisi paljon helpompaa ja loogisempaa. Tuollainenkin foorumi paisuu
yllättävän nopeasti isoksi vaikka käyttäjiä ei olisikaan kuin muutama
kymmenen tai sata.

Omaa linkkilistaa palvelulle ajattelin juuri sen vuoksi, että kunnollisen,
alati päivitettävän linkkilistan ylläpitäminen edellyttää taas omia
palvelinpohjaisia järjestelmiä (tai ne ainakin helpottavat sitä). Palvelun
kategorioitu linkkilista voisi toimia tällaisen scriptan avulla, johon kuka
tahansa käyttäjistä voisi ehdottaa linkkejä helposti suoraan sivuilta
erillisellä lomakkeella ja ylläpitäjät vastaavasti voisivat hyväksyä, hylätä
tai muokata linkkiä ennen sen ilmestymistä sivuille.

Itse olisin vilpittömästi kiinnostunut tällaisen palvelun puuhaltamisesta
kasaan, mikäli aikana vain riittää ja idea ei hypi sarjakuvaseurojen
varpaille (hyppiikö? kertokaa!). Ongelma tosin on se sama mikä kaikilla
muillakin: aika ja sen puute.

Mutta periaatteessa ei tällaisen palvelun ylläpitäminen mahdottomia
edellytä, kunhan järjestelmän rakentaa sellaiseksi, että sen päivittäminen
onnistuu mistä vain ja usean henkilön voimin (www-selaimella erillisen
ylläpitoalueen kautta). Myös elävä keskustelufoorumi puhaltaisi aika paljon
interaktiivisuutta palveluun ja saisi sidottua sille päivittäisiä
vakikäyttäjiä.

Palvelun ylläpitoon tarvittaisiin toteutuessaan vapaaehtoisia ainakin
seuraaviin tehtäviin:

* Uutisten kirjoittaminen (päivittäin tai muutaman päivän välein, jos
uutisoitavaa on)
* Artikkeleita eri sarjakuva-aiheista, haastatteluita tms.
* Keskustelufoorumin moderointi (asiattomien viestien ja käyttäjien
poistaminen ja viestien siirtäminen oikeille alueilleen)
* Linkkilistan moderointi (linkkien hyväksyminen, muokkaaminen tai
hylkääminen).

Kiinnostumisesta eri töihin - myös muihin kuin tässä esitettyihin - voi
alustavasti lähetellä minulle sähköpostiosoitteeseen juha@kouvalainen.com -
otan mielellään vastaan myös erilaisia ideoita ja kommentteja, millainen
palvelusta pitäisi rakentaa ja mitä se voisi sisältää - tai kannattaako
mokomasta edes haaveilla. Näin siis ihan alustavasti.

Ystävällisin terveisin

Juha Kouvalainen
http://www.loikanvuoksi.com