Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kotimaiselle sarjakuvasivustolle & foorumille tarvetta?

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 10.11.2002 - 01:30:30

Lyhyesti: Minusta kannattaa hajauttaa. Siis www.kupla.net pysyköön kuplana
ja siihen uutta rinnalle. En osaa sanoa, mitä mieltä SSS:n hallitus on.

Pitkästi...
Kirjoitin tänne 29.10.:

Minusta pitäisi perustaa www.sarjakuvat.net jossa olisi mainstream ja
vähemmän mainstream sulassa sovussa. Siis kunnon sarjakuvasivusto, jossa
ihmiset voisi jutskailla ja lukea kritiikkejä ja todeta että sarjakuva
liikuttaa monia.
Siis jonkinlainen Katuojan, http://www.iwn.fi/kalaksikukko/katuoja/
Egmontin, http://www.egmont-kustannus.fi/ Nakin ja Lecturen
http://lecture.topcomics.net/ yms. ristisiitos.

Timo R. Puhuu www.kupla.netistä:
>Päivittäjää sivuille ei ole löytynyt.
Onpas löytynyt, muutama vikko sitten. Timo Seitz aloitti juuri vaikka on
vuoden vaihteeseen asti armeijassa. Asiaa ei vaan ole tällä palstalla
ehditty uutisoida.

>Ja ehkä sen ulkoasua ja
>päivitettävyyttä ynnä käyttömukavuutta tulisi rukata.
Ehkä näin. Ulkoasun rukkaaminen ei kuitenkaan ole yhtä tärkeää kuin
sisällön. Päivitettävyyskin on vähän sellainen juttu, kun sivut omistaa
yhteisö... Toki se areena on vapaa innokkaille tekijöille.

>Mitä sanovat Suomen Sarjakuvaseuran hallitus ja aktiivit?
Tiistaina on seuran syyskokous (johon en tue osallistumaan), siellä
mahdollisesti keskustellaan asiasta. Oma mielipiteeni on se, että
mieluummin kuitenkin voisi tehdä niin, että
Sarjakuvaseura_keskittyisi_hoitamaan_niitä_asioita_joita_sen_vastuulla_on_ny
t. Sarjainfon sivut pitäisi kupla.netissä päivittää ja muutama muukin osio.
Matrikkelia kai täytyy vielä jonkin aikaa pitää hengissä. Linkkilista on
minusta melko hyvä ja kohtuullisen ajantasainen, tätä mieltä olen tietenkin
kun sen olen itse säätänyt. Muuhun toimintaan webissä Seuralla ei ole
tietääkseni resursseja.

>Kotimaassa ei taida netistä löytyä ainuttakaan yksinomaan sarjakuviin
>keskittynyttä jatkuvasti päivittyvää ja monipuolisesti alasta uutisoivaa
>sivustoa.
Nakki yritti olla tätäkin. Egmont uutisoi jotain. Kurpitsalle on tulossa
sivut, en tiedä asiasta oikeastaan enempää, mutta epäilen hiukan
Kurpitsankin resursseja päivitysten suhteen...

>sarjakuva-aiheisen keskustelufoorumin,
Kyllä. (Tämä lista tuskin silti tulisi kuolemaan)

>säännöllisesti päivittyvän uutispalstan,
Kyllä.

>monipuolisia sarjakuvalinkkejä
Ei välttämättä. Toki siellä voisi olla linkkejä, varsinkin ulkomaisille
sivuille. Mutta asian voisi hoitaa myös linkittämällä www.kupla.netin
linkkeihin. Keskustelin pari vuotta sitten pitkään Sarjakuvantekijät ry:n
kanssa siitä, että jos vain toinen järjestöistä ylläpitäisi linkkilistaa.
Emme päässeet yhteisymmärrykseen. Myös sarjakuvantekijöillä on siis oma
linkkilistansa.

>mahdollisesti jopa yhteisen sarjakuva-aiheisen web-sähköpostin?
Kannattaisko suunnata energia johonkin tärkeämpään hommaan?! En tiedä
kuinka paljon intoa tälläiseen (mielestäni säätämiseksi laskettavaan)
riittää? Ei tuo pahakaan ole, mutta esim. osto ja myyntipalstalle olisi
vissisti enemmän tarvetta.

...Ja niitä kritiikkejä/arvioita!

Juha:
>Sivustolla pienlehtien tekijät voisivat mahdollisesti mainostaa
julkaisujaan >ja saada netissä näkyvyyttä alan ihmisten keskuudessa.
Timo R.
>Seuran sivuilla on jo pienlehtitaivas, joka ei ole kovin aktiivinen. Ei kai
>sivusto, jolla ei tunnu tapahtuvan paljon, voi olla kovin aktiivisessa
>käytössä.
Seuran sivustossa olevan Pienlehtitaivaan idea perustuu siihen, että koska
P-taivas -brändi on olemassa reaalimaailmassa sitä kannattaisi laajentaa
verkkoon. Hätäisesti kyhäämäni tynkö vain ei ole pienlehteilijöitä
sytyttänyt. Mielestäni Sarjakuvaseuran tehtävä ei ole yrittää tarjonnalla
synnyttää kysyntää, parempi on, että ne tekevät jotka kokevat asian
tarpeelliseksi. Tässä tapauksessa voisi tosiaan yrittää iloisesti sotkea
alakulttuuria valtavirtaan.

>kiinnostuneita mm. sivuston uutisten kirjoittamisesta (www-pohjaisen
>käyttöliittymän kautta)?
Tee, kaikin mokomin! Kuvittelisin, että en voisi pitää näppejäni erossa
siitä.

Minusta homma voisi toimia juuri niin, että sarjakuvaseuran (seurojen)
hieman kuivien ja asiapitoisten sivujen rinnalla olisi ns. sitoutumaton,
mahdollisesti kaupallisen näköinen, foorumi. Seuralla on, ja olisi
tulevaisuudessakin vastuuta joidenkin asioiden hoidosta, mutta olisi myös
muita ihmisiä jotka tekisivät "sarjakuvajuttua" verkkoon. Seuran pitää ja
kannattaa, joka tapauksessa, esitellä verkossa toimintaansa koko sen
laajuudelta. Eikä näillä asioilla kannata turhaan rasittaa niitä, joita ne
ei tod. näk. kiinnosta. Vähemmän byrokraattisessa/demokraattisessa, täysin
riippumattomassa, sivustossa (toiminnassa) on omat kiistattomat etunsa.

Jyrki J. Mainitsi Uudenruudun (taivutinko nimen oikein?!) sivuston. Hänellä
on tähän omat kaupalliset syynsä. En mitenkään vastusta ko. hanketta, mutta
kai sitä silti voisi tehdä jotain, vaikka UR on jäissä. Nyt puheena olevaa
sarjakuvasivustoa voinevat toki kustantamot sponsoroida (tai jopa ostaa
sen) jos katsovat sen järkeväksi. Nyt eksyn jo toiseen aiheeseen, mutta
hiukan ihmettelen, millä rahkeilla Kuvalehden porukan oli määrä moista
sivustoa pyörittää? Sekin vaatisi varmaan suurin piirtein yhden
täyspäiväisen työntekijän?!

Reima