Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Tuhoontuomittu Corto-animaatio?

From: Maria Björklund (maria.bjorklund@pp.inet.fi)
Date: 04.11.2002 - 13:19:19

Minä kuulun niihin jotka näkivät Corto Maltesen R&A:ssa. Olen myös sitä
mieltä että se ei ollut erityisen hyvä tai vangitseva elokuvana. Ei tosin
täysin paskakaan, sillä oli hetkensä ja puolensa. Minulle jäi siitä
jälkikäteen omituinen tunne, kuin ei oikein pystyisi pistämään sormeaan
siihen kipeään kohtaan, mikä siinä olennaisimmin oli vialla, tai miten se
olisi pitänyt paremmin tehdä, vaikka tiettyjä vikoja pystyikin eristämään.

Minusta on erittäin kiinnostavaa, että tällä listalla on jo kahdelta taholta
sanottu, että tehtävä oli alunperinkin mahdoton. Tämä tietty kutkuttaa minua
eritoten siksi, että teen sekä animaatiota että sarjakuvaa, ja että olen
juuri kirjoittanut tulevaan Sarjainfoon artikkelin aiheesta "Sarjakuvasta
animaatioksi".

Ranskalaiskriitikko kommentoi:
>* miten kukaan saattoi kuvitellakaan, että Prattin liikkumattomuudessaan
ekspressiivinen >piirrosjälki voisi soveltua animoitavaksi; ainakaan
haasteeseen ei ole onnistuttu vastaamaan

Tuo on sikäli aika outo väite, että erityisesti ns. taideanimaation puolella
on elokuvia, joissa on hyvinkin ekspressiivistä viivankäyttöä. Animaatio ei
automaattisesti tarkoita sitä, että piirrosjäljen pitää kangistua
rautalangaksi.
Sen sijaan totta on se, että kun tehdään suuria tuotantoja, joissa on useita
animaattoreita, ja hahmot pitää pystyä standardisoimaan niin, että kaikki
piirtävät ne juuri samalla tavalla, kangistumisen vaara on ilmeinen. Eli
vaatisi enemmän työtä, enemmän yritystä ja erehdystä, ja erittäin taidokkaat
animaattorit, että animaatioversion piirrosjäljessä olisi sama rentoutuneen
virtuoosimainen henki kuin Prattilla. Ja rohkeampaa näkemystä?

Jussi A. Karjalainen taas kirjoitti:
>Corto-elokuvahan ei tietenkään ole kovin hyvä, mutta miettikääpäs vähän:
>voisiko se olla animaationa sen kummempikaan.

Kyllä minusta voisi. Ei animaatio välineenä ole mitenkään mahdoton tähän.
Kyllä juonenkuljetus voisi olla tiukempaa, tunnelma tiiviimpi, piirrosjälki
luonteikkaampaa, animointi mehevämpää.

>Kuten jo ajatusleikkinä
>mainitsin kirjoittaessani aiheesta R&A-festarin yhteydessä Helssingin
>Sanomiin: luulen että Corto Maltese saattais mahdollisesti skulata
>elokuvana vain Josef von Sternbergin tyylittelevien ja diivailevien
>vanhojen Marlene Dietrich -leffojen tyylillä, siis tahallisen
>vanhanaikaisena live action -filminä.

Niin, kyllähän Pratt on tuonne suunnalle selkeästi velkaa, ja
vaihtoehtotodellisuudessa, jossa Sternberg olisi ohjannut "Corto Maltesen
Siperiassa", olisi voinut syntyä jotain erittäin mielenkiintoista. Vaikka
Sternbergin elokuvien juonissa ei ole usein päätä eikä häntää, sillä ei ole
mitään väliä, kun kuva on niin kaunista (Dietrichistä puhumattakaan) ja
tunnelmaa voisi veitsellä leikata. Eli sillä olisi tuohon Cortoon saatu
sitä tarvittavaa mystisen kohtalokasta fiilistä ainakin...

>Monestakin Prattin dramaturgisointiin liittyvästä syystä -
>joita on liika paljon tässä lueteltavaksi - kyseisestä piirretystä ei ois
>voinut tullakaan itsenäistä tahi korkeatasoista taideteosta.

Harmi etten nähnyt sitä Hesarin arvostelua. Ehkä siinä oli esitelty nämä
dramatisoinnin ongelmat? Itse voin kuvitella, että Cortolla on projektina
ollut niin huikea odotusten ja vaatimusten painolasti jo ennakkoon, että
ohjaajalla ynnä muilla vastuullisilla ei kenties olisi ollut käytännön
mahdollisuuksiakaan irroitteluun, rohkeisiin ratkaisuihin ja Corton
animaatiollisen sielun etsimiseen Pratt-uskollisuuden kustannuksella. Luulen
että haukkuja olisi tullut liian itsenäisestä ja rohkeasta tulkinnasta,
kuten nyt tuli liian vaisusta ja orjallisesta.

Mutta olen silti sitä mieltä, että se olisi elokuvana, itsenäisenä teoksena,
voinut olla parempikin. Animaatiolla välineenä olisi voinut saada enemmänkin
aikaan. On eri asia, onko tähän ollut käytännön edellytyksiä.

t: Maria :c))