Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Corto Maltese peruutti

From: Jussi A. Karjalainen (j@jutz.pp.fi)
Date: 03.11.2002 - 13:57:57

>Vitsihän on siinä, että Corto-leffa oli jo Rakkautta&Anarkiaa-festareilla.
>Sen siivellä se oletettiin saatavan Animatricksiinkin. Tai siis piti saada.
>En ole asiaan sekaantunut, mutta kuulin vaan juttua, että Corton saaminen
>Suomeen on ollut kovin nihkeää, että sen antamisessa esitykseen jonnekin
>Pohjolan perille ei olisi nähty taloudellisesti paljonkaan järkeä...?
>
>Jussi Karjalainen senior, oletko listoilla? Lisätietoja?
>
>t: Maria :c))

Tähän aiheeseen tulikin jo paljon vastauksia, mutta jos saan arvata minäkin
ku kerran kysytään:

Tuskinpa tulee teatterilevitykseen, mutta dvd:lle ja videolle veikkaisin
tulevan sitten joskus vuoden päästä tms...

Corto-elokuvahan ei tietenkään ole kovin hyvä, mutta miettikääpäs vähän:
voisiko se olla animaationa sen kummempikaan. Kuten jo ajatusleikkinä
mainitsin kirjoittaessani aiheesta R&A-festarin yhteydessä Helssingin
Sanomiin: luulen että Corto Maltese saattais mahdollisesti skulata
elokuvana vain Josef von Sternbergin tyylittelevien ja diivailevien
vanhojen Marlene Dietrich -leffojen tyylillä, siis tahallisen
vanhanaikaisena live action -filminä. Jos vähänkään enemmän elokuvien
historiasta tietää, niin käsittää Corto Maltese Siperiassa -sarjakuvassa
olevan ainakin ripaus fiiliksiä lainassa edellämainittujen hahmojen
Shanghain pikajunasta. Joka on siis hamasta vuodelta 1932.

Joka tapauksessa ei kannata hukata kauheesti energiaa Corto-animaation
haukkumiseen. Monestakin Prattin dramaturgisointiin liittyvästä syystä -
joita on liika paljon tässä lueteltavaksi - kyseisestä piirretystä ei ois
voinut tullakaan itsenäistä tahi korkeatasoista taideteosta.

Yst.terv. JJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJKKKKKKKKKKKKKKKKK