Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Tuhoontuomittu Corto-animaatio?

From: Marko Leinonen (marko@remedy.fi)
Date: 07.11.2002 - 11:30:30

Maria Björklund wrote:

> Minä kuulun niihin jotka näkivät Corto Maltesen R&A:ssa. Olen myös sitä
> mieltä että se ei ollut erityisen hyvä tai vangitseva elokuvana. Ei tosin
> täysin paskakaan, sillä oli hetkensä ja puolensa. Minulle jäi siitä
> jälkikäteen omituinen tunne, kuin ei oikein pystyisi pistämään sormeaan
> siihen kipeään kohtaan, mikä siinä olennaisimmin oli vialla, tai miten se
> olisi pitänyt paremmin tehdä, vaikka tiettyjä vikoja pystyikin eristämään.

Tähän piti kommentoida jo aiemmin, mutta sitten sairaus iski. Itse olen
suuri Pratt fani ja tätä animaatiota olen silleen sivusilmällä odottanut
pitkään. Ja pettymyshän se oli. Asia on niin kuin Maria kirjoittaa.
Sinänsä ihan OK, mutta ei oikein osaa sanoa mikä on vialla. No, vastaus
on että kaikki on vialla, ei totaalisesti mutta jonkin verran. Ohjaus on
ryhditöntä ja tasapaksua vailla dramatiikkaa. Sarjakuvan voimakas
tarinankerronta ja rytmitys loistaa poissaolollaan. Animointi on hyvin
persoonatonta, rohkeampaa otetta olisi kaivannut. Visuaalisesti parasta
oli alkutekstit jossa oli sopivan pelkistetyt taustat. Itse leffassa
visuaalinen tyyli varsinkin taustojen suhteen vaihtelee paljon. Välillä
ihan siistien maalaustaustojen seasta rendatut partikkelisavut yms.
pistävät pahasti silmään. Ääninäyttelystä en sano mitään, kun en ranskaa
osaa, mutta rytmittömälta sekin tuntui. Musiikista en muista mitään.
(eli ei kovin häikäisevää) Musiikkiin varsinkin olisi pitänyt satsata,
koska tunnelmalla ja ilmapiirillä on sarjakuvissakin suuri osuus.
Pelkästään loistava musiikki olisi voinut tehdä tästä jo hyvän leffan.

Eli lähinnä ohjaajaksi olisi pitänyt panna tyyppi, jolla olisi ollut
selkärankaa tehdä omaa tulkintaa tuottajien ja fanien ristitulessa.

> [...]
> automaattisesti tarkoita sitä, että piirrosjäljen pitää kangistua
> rautalangaksi.
> Sen sijaan totta on se, että kun tehdään suuria tuotantoja, joissa on useita
> animaattoreita, ja hahmot pitää pystyä standardisoimaan niin, että kaikki
> piirtävät ne juuri samalla tavalla, kangistumisen vaara on ilmeinen. Eli
> vaatisi enemmän työtä, enemmän yritystä ja erehdystä, ja erittäin taidokkaat
> animaattorit, että animaatioversion piirrosjäljessä olisi sama rentoutuneen
> virtuoosimainen henki kuin Prattilla. Ja rohkeampaa näkemystä?

Minusta Cortossa olisi ainesta loistavaksi animaatioksi. Mutta se
vaatisi niin taitavan ohjaajan, pääanimaattorin, äänisuunnittelijan,
muusikon kuin tuottajankin. Ja tämä on aika vaikea "mahdoton" yhtälö.
Ainoa tietämäni studio maailmassa jossa tämä toimii on studio "Ghibli".
(Mononoke, Tororo jne.)

Ok. Itselleni Corto-animaatio oli pakollinen nähdä ja varmaan joillekin
muillekin. Ei siis kannata odottaa liikoja. Leffa on sinänsä OK, mutta,
mutta... Olenpa joitenkin kuullut pitäneenkin tästä.

Marko