Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kotimaiset albumit 2002

From: Ville V Hanninen (vvhannin@cc.helsinki.fi)
Date: 28.10.2002 - 16:34:34

> Eikä tässä erottelussa ole myöskään yleensä mitään tolkkua. Sarjainfossa
> esimerkiksi (arvosteluissa) Ruuhkalukemisto laskettiin pienlehdeksi vaikka
> sen julkaisi yritys ja sillä oli ISBN-status, kun taas yhdistyksen
> julkaisema niitattu Monday arvioitiin juuri albumina. Molemmat on
> nähdäkseni myös disainattu pidemmälle kuin kopiokonelehdet, että siitäkäään
> ei päästä vääntämään.

Journalismissa ei ole kyse vain ISBN-koodeista vaan valinnoista. Pidin
Mondayta julkaisuna sen arvoisena, että se kannatti nostaa pidempien
arvostelujen joukkoon. Siis siitä huolimatta, että se ei levityksensä,
levikkinsä ja (välttämättä) muotonsa puolesta ole albumi vaan tavallista
disainatumpi pienjulkaisu.

Tässä on se tolkku, yksittäisten ihmisten tekemissä valinnoissa. Siitä se
yleensäkin maailmassa muodostuu: lopullista totuutta ja sataprosenttista
objektiviisuutta ei löydy kuin haavemaailmoista, vaikka totuuteen ja
objektiivisuuteen nähdäkseni tuleekin pyrkiä (tämä kylläkin on
tieto-opillista pyörittelyä, jonka paikka ei ehkä ole tällä listalla).

Näihin mielipidekysymyksiin vielä: kyllä minun on aika vaikea
pitää Tuisku Honkasen ja Anna af Hällström pikkulehtiä minialbumeina. Vai
saanko julistaa Sarjainfon neljä kertaa vuodessa ilmestyväksi
kirjaksi?

VH