Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kotimaiset albumit 2002

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 28.10.2002 - 16:00:00

Reima:
> Itse en halua välttämättä erotella kirja- ja lehtimuotoisia julkaisuja
> niin, että (kotimaisuuuttaan loistavat) lehdet olisivat automaattisesti
> huonompia kuin liima-albumit, mutta mm. jakelujärjestelmät ja monet
> ostajatkin näin tekevät. Valitettavasti.
>
> Eikä tässä erottelussa ole myöskään yleensä mitään tolkkua. Sarjainfossa
> esimerkiksi (arvosteluissa) Ruuhkalukemisto laskettiin pienlehdeksi
> vaikka sen julkaisi yritys ja sillä oli ISBN-status, kun taas yhdistyksen
> julkaisema niitattu Monday arvioitiin juuri albumina.

Jee! Tuodaan tämä keskustelu tänne listallekin!

Meinaan vain sitä, että tästä aiheesta (mikä on albumi, mikä lehti, mikä
ei) puhuttiin koko kesä, ja vimma oli suuri. Jotkut loukkaantuivat siitä,
että heidän albumiaan sanottiin lehdeksi, ja toiset siitä että heidän
lehteään sanottiin albumiksi.

Kyllä nidottu tuotos on ihan konkreettisesti ja kaikkien
painotuoteluokitusten mukaan lehti. Mutta Ruuhkalukemisto ja Monday on aika
albumimaisia, että ne sisältää molemmat yhden yhtenäisen tarinan. Ja Aseman
Pikkupulut on nimikkeeltään minialbumeita. Ja ISBN-koodin saa vaikka
irtolehtiseen. Että tinkaamisen varaa on kaikesta huolimatta.

Eikä siinä kaikki. Kesällä riideltiin myös siitä, voiko pienlehti olla
albumi tai albumi olla pienlehti. Miettikääpä sitä!

ville