Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kotimaiset albumit 2002

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 28.10.2002 - 15:49:49

> Mika, höpö höpö. Sinä et vain ymmärrä kaikkien teoksien hyvyyttä.

Se on pääasia että julkaistaan sarjakuvaa eikä aina vaan katakärkkäräisen
romskuviritelmiä. Aina on ilo katsella kun Akateemisen myydyimmät-listalla
roikkuu Viivi ja Wagner. Ennen kuin kukaan ehtii sanoa että niin, mutta vain
se, muistakaa uskoa kumuloituvuuteen: Pääasia että nimikkeitä on runsaasti ja
ne ovat hyvin esillä. Silloin kun yksikin kotimainen sarjakuva on listoilla,
saattaa joku erehtyä ostamaan toisenkin. Jos niin käy, silloin (isotkin)
kustantajat saattavat innostua julkaisemaan lisää. (Jos esim. Kari Peitsamon
kokeelliset levyt myyvät 1000 - 1500 kappaletta, niin miksipä ei sarjakuva?)

> Itse en halua välttämättä erotella kirja- ja lehtimuotoisia julkaisuja
> niin, että (kotimaisuuuttaan loistavat) lehdet olisivat automaattisesti
> huonompia kuin liima-albumit, mutta mm. jakelujärjestelmät ja monet
> ostajatkin näin tekevät. Valitettavasti.

Sitten tulee verottaja ja erottelee. Niitattujen (lehtien) julkaisujen ALV on
22%, kun taas liimasidottujen vain 8%. Miksi? En tiedä, niin se vaan on.

> Molemmat on
> nähdäkseni myös disainattu pidemmälle kuin kopiokonelehdet, että siitäkäään
> ei päästä vääntämään. Yksi tapa olisi tutkia ja vertailla vain kaupallisten
> kustantajien
> ulospukkaamia, mutta ei sekään kovin hedelmällistä olisi...

Kai jokainen kustantaja on jossain määrin "kaupallinen"? Julkaisi sitten
xeroxilla tai digillä tai offsetilla tai kivipainolla, niin harva silti haluaa
tuotteitaan jättää nurkkaan odottamaan huomista, parempaa myyntipäivää.

t. Vesa