Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Sarjakuvakauppojen osoitteita

From: Maria Björklund (maria.bjorklund@pp.inet.fi)
Date: 18.10.2002 - 16:13:13

Hei vaan.

Palasin juuri Suomeen kahden viikon reissusta, ja ajattelin jakaa
sarjakuvakansan kanssa löytöni. Eli siis osastoa "osoitetietoja
maailmanmatkaajille".

BRISBANE

Brisbanessa, Australiassa on ainakin kaksi varteenotettavaa, asiallista
sarjakuvaliikettä. Molemmat sijaitsevat kätevästi Cityssä, ja niistä löytyy
niin supersankareita, mangaa kuin ns. alternative-sarjakuvaa. Valikoima
lienee liki 100% englanninkielistä.

Paikallisen sarjakuvan tarjonta oli aika heikkoa. Tiedän aiemmasta
kokemuksesta, että Australiassa on monenlaisia sarjakuvapienlehtiä, mutta
niitä ei noista liikkeistä montakaan löytynyt. Veikkaan syyksi sitä, että
Australia on erittäin suuri maa (Yhdysvaltain kokoinen suunnilleen), eivätkä
pienkustanteet välttämättä leviä kotiosavaltionsa ulkopuolelle.

Molemmissa liikkeissä myytiin sarjakuvan lisäksi roolipelimateriaaleja.

ACE COMICS & GAMES
Lvl 1, 43 Adelaide Street
Brisbane, Qld. 4000 Australia

www.ace-comics.com.au

- "comics, miniatures, action figures, gard games"
- en huomannut lainkaan paikallisia pienlehtiä

COMICS, COLLECTABLES & GAMES ETC.
79-81 Elizabeth Street
Brisbane, Qld. 4000 Australia

www.comicsetc.com.au

- myynnissä sarjakuvan lisäksi kaikenlaista oheissälää, mm. sarjakuva- ja
animaatio-originaaleja
- löytyi pieni osasto "Australian comics", sisälsi pelkästään julkaisuja,
jotka minä määrittelisin pienkustanteiksi, mutta liki kaikissa pyrkimys oli
jonkinlaiseen mainstream-tyyliin
- auki ma-to 9-17.30, pe 9-20, la 9-16, su 10.30-15.30

ANNERLEY

Annerleyssä en käynyt, mutta siellä on käyntsärin mukaan Ace Comicsin
sisarliike, lienee hyvinkin samankaltainen. Eli näin:

COMIC WARRIORS
Shop 18, Annerley Arcade
478 Ipswich Road
Annerley, 4103 Australia

- "comics, miniatures, action figures, card games"

SINGAPORE

Singaporesta en löytänyt ainuttakaan sarjakuvaliikettä. Niitä saattaa varsin
hyvin olla olemassa, lyhyen visiitin aikana ei vain osunut silmiin.

Eräässä Orchard Roadin ostoskeskuksessa, Wheelock Placessa, kävin suuressa
Marks & Spencerin kirjakaupassa. Sarjakuvatarjonta oli erittäin huonoa.
Sarjakuvaa oli jokunen hyllymetri, mutta ne metrit koostuivat alle kymmenen
piirtäjän tuotannosta. Eli kilokaupalla Lassia&Leeviä, Dilbertiä, Karvista,
Tenavia, Baby Bluesia... Onnistuin löytämään noin kaksi aasialaista
sarjakuvakirjaa, molemmat jotain vähemmän tenhoavaa japanilaista
huumoristrippiä tai vastaavaa. En sitten tiedä onko tuolla asialla mitään
tekemistä Singaporen kanssa, ehkä Marks & Spencerin sarjakuvaosastot ovat
yhtä huonoja kaikkialla maailmassa?

Samasta ostoskeskuksesta löytyi sen sijaan pikkuinen, mutta sitäkin
mielenkiintoisemmin varusteltu keräilyleluliike. Eli Totoroa, Astroboytä,
Mikki Hiirtä, Barbieta ym.ym. joka koossa ja muodossa. Spirited Away
-leffankin oheisleluja oli jo saatavissa. Singapore on yleisesti ottaen
suomalaisittain halpa paikka, mutta tuossa nimenomaisessa putiikissa hinnat
saattoivat lähennellä Suomen tasoa. Riippui vähän lelusta.

DOLLZ INC Pte Ltd
501 Orchard Road #02-06 Wheelock Place
Singapore 238880

www.ngcollection.com
e-mail: wardwin@pacific.net.sg

Sarjakuviakin löysin, mutta hiukan yllättävästä paikasta, nimittäin China
Townista, yhdestä lelukaupasta sekä eräältä katukaupustelijalta. Kaikki
olivat japanilaista mangaa. Ostin yhden Gon-alpparin naurettavaan hintaan,
noin 3 euroa. Joitain muita mangoja olisi irronnut jopa noin yhden euron
hintaan per albumi. Jos tuolla shoppailee, voi kyllä tulla kieliongelmia
kovemmallekin otakulle, sillä käsittääkseni kirjat olivat singaporelaisia
painoksia, siis kiinankielisiä käännöksiä.

LOPPUVETOOMUS

Puhekupla-listalla on muistaakseni julkaistu kuukausien kuluessa
erinäisiäkin hyviä sarjakuvaliikevinkkejä matkailijoille. Olisiko noissa
tietokannan ainesta? Eikö olisi optimaalista, jos ennen matkaa voisit vain
kliksauttaa tietokantasivulle, valita kohdemaan ja -kaupungin, ja tulostaa
valmiin osoiteluettelon (kenties pienten luonnehdintojen kera)...? Kenties
minäkin olisin näin paikantanut sarjakuvaliikkeitä Singaporesta. Mukaan
voisi tietty kelpuuttaa myös muita alaa liippaavia osoitetietoja, sellaisia
paikkoja kuin Serieteket tai vaikka tuo Dollz inc.

Vai onko tällainen jo jossain ulkomailla toiminnassa? Jos joku tietää
tällaisen webbisivun olemassaolosta, niin kertokoon siitä tällä listalla
ensi tilassa!

t: Maria :c)) - hiukan ruskeampi, henkisesti rikkaampi, taloudellisesti
köyhempi