Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Valopoytatilanne 2002

From: Maria Björklund (maria.bjorklund@pp.inet.fi)
Date: 18.10.2002 - 14:46:46

>Olen kokenut pienet valolaatikot liian ahtaiksi ja epäkäytännöllisiksi
>(niitä ei saa mukavan vinoon asentoon, joka säästää niskaa).
>Minua on palvellut jo 11 vuotta itse rakennettu piirustuspöytä, jonka malli
>on otettu sanomalehtien taittopöydistä. Siis niin kuin arkkitehdin
>piirustuspöytä, jonka liikuva osa on loisteputkilla varustettu
>maitolasipintainen laatikko. Vähän raskas mutta hyvä.

Piirustuspöytäkysymys on ergonomisista syistä erittäin tärkeä. Niskasärkyjä
tai jännetupintulehduksia ei tule ohittaa kipeytyneen olkapään
kohautuksella. Vaivoista voi tulla kroonisia, ja ne voivat hoitamattomina
vaikeuttaa ammatin harjoittamista merkittävästi.

Siksi en itse ole enää vuosiin piirtänyt viivaakaan muuta kuin selkeästi
kaltevalla pöydällä. Animaatiohommissa olen oppinut käyttämään
kallistettavaa valopöytää (samaan tapaan kuin Ville kertoili), ja nykyään
piirrän kaiken sellaisen päällä. Valo pois tai päälle sen mukaan,
tarvitseeko jotain piirtää läpi. Kaikki työvaiheet kätevästi ja
ergonomisesti samalla pöydällä.

Ongelma onkin usein juuri noiden huono saatavuus. Kätevät pystyvät
rakentamaan itsekin. Perusratkaisu on jonkinlainen simppeli
piirustuspöytämekanismi, siis kallistettava piirustustaso, jossa
piirustuspinta on maitopleksiä. Sen alle voi sitten asettaa haluamansa
lampun / lamput. Toimii, ja hyvin. Jos ei itse osaa rakentaa, kannattaa
tuntea joku puusepäntaitoinen.

>Tai sitten kysele arkkitehtitoimistoista. Niidenkin varastot saattavat
>sisältää yllätyksiä.

Viime vuosikymmenen aikana on säälimättä heitetty roskalavaan mitä
valtavimpia valopöytäsysteemejä arkkitehtitoimistoista, painotaloista,
mainostoimistoista ja muista graafista työtä tekevistä firmoista,
tietokoneteknologian tieltä. Noita voi vielä hyvinkin olla varastohuoneiden
perällä saatavissa poiskantohintaan.

t: Maria :c))