Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

RE: [puhekupla] Sarjakuvakauppojen osoitteita

From: Petri Halonen (petri.halonen@nkcables.com.sg)
Date: 21.10.2002 - 07:52:52

Heissan ja terveisiä Singaporesta,

Ajattelin kommentoida noista sarjakuvakaupoista Singaporessa. Olen
asustellut täällä noin vuoden päivät ja olen löytänyt kolme sarjakuviin
erikoistunutta liikettä joista kaksi on jo lopetettu. Sarjakuvat eivät
kuulemma oikein tee kauppaa. Parhaiten myy kiinankielinen manga ja olen
törmännytkin pariin pelkästään kiinankielistä sarjakuvaa myyvään
liikkeeseen.

Onneksi yksi melko hyvätasoinen liike on edelleen pystyssä. Tämä liike
löytyy Orchard Roadilta Lucky Plaza nimisen ostoskeskuksen toisesta
kerroksesta (löytyy kun kysyy keskuksen infosta). Liikkeen valikoimasta
löytyy kaikkea perinteistä amerikkalaista sarjakuvaa (kuten kaikkialla
maailmassa), mutta sen lisäksi liikkeessä on laaja valikoima englannin
kielistä mangaa. Osa tuosta mangasta on käännetty Singaporessa paikalliseen
käyttöön, mutta paljon tullut myös USA:sta. Paikalliset käännökset ovat
hieman halvempia. Lisäksi olen törmännyt muutamaan ihan paikalliseen
tuotantoon, joka seurailee aika paljon japanilaista valtavirtaa. En olisi
tunnistanut paikalliseksi ellei minulle olisi kerrottu. Pääsääntöisesti
tarjonta kuitenkin samaa kuin muuallakin.

@omix Comix
Orchard Road
#02-17 Lucky Plaza

Toinen erittäin hyvä sarjakuva tarjonta löytyy Kinokuniya (japanilainen
ketju) nimisestä suuresta kirjakaupasta. Tämä sijaitsee myös Orchard
Roadilla Takashimaya nimisessä ostoskeskuksen neljännessä kerroksessa.
Kirjakaupassa on useita hyllyrivejä sarjakuvaa ja mikä parasta sarjakuvat on
suojattu pistämällä muovitaskuihin. Liikkeestä löytyy laaja valikoima
uudempaa sarjakuvaa ja paljon myös mangaa.

Kinokuniya Book
391 Orchard Road
#03-10/15 Ngee Ann City
Singapore 238872

Muutamassa muusakin kirjakaupassa myydään sarjakuvia, mutta ongelmana ovat
paikalliset tavat ja nuo sarjakuvat ovat moneen kertaan luettuja, joten ei
niitä viitsi ostaa. Esim. Borders nimisessä kirjakaupassa asiakkaat
saattavat tulla ja viettää koko päivän lukien - vähän kuin kirjastossa.

Hyviä löytöjä voi tehdä erilaisilla toreilla ja markkinoilla. Ongelma on,
että myyjät vaihtuvat ja jos löydät jonain päivänä halpaa sarjakuvaa
jostain, niin sitä samaa myyjä ei löydy enää seuraavana päivänä. Ja
kaikenlaista kummaa saattaa löyty erilaisista pikkupaikoista kuten
esimerkiksi tuolta China Townista.

Hinnat Singaporessa ovat muodostuvat uusille sarjakuville pääsääntöisesti
seuraavasti. Otetaan tuotteen USD hinta ja kerrotaan se kahdella. Tuotteen
hinta on sitten tämä summa, mutta Singaporen dollareissa. Eli jos tuote
maksaa 15 USD:tä niin Singaporessa hinta on 30 SGD:tä. Ja yksi SGD on tällä
hetkellä 3,5 mk (Euroista en tiedä, kun en ole vielä koskaan käyttänyt.).
Toisinaan on alennuksia ja kerroin on kahden sijaan esim. 1.7 tai jopa 1.5.
Paikallisesti painetut ovat hieman halvempia, mutta eivät sarjakuvat täällä
mitään sikahalpoja ole.

Jos joku on kiinnostunut kaikenlaisesta oheismateriaalista: miniatyyreistä,
julisteista jne., niin noita liikkeitä täältä löytyy. Jo noissa
mainitsemissani liikkeissä on jonkinlaista tarjontaa, mutta sen lisäksi olen
törmännyt useisiin ihan oheistavaraan keskittyneesiin pikkuliikkeisiin. Itse
en keräile tai ole kauhean kiinnostunut noista oheisjutuista, joten en ole
pistänyt noita osoitteita mieleen. Luulen, että Aasiasta yleensäkin löytyy
aika paljon tuota oheistavaraa - ovat kovasti innostuneita keräilijöitä.

Jos joku tarvitsee tarkempia tietoja toimitan niitä mielelläni.

Petri Halonen