Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] SPX meni hienosti!

From: roju (roju@kaapeli.fi)
Date: 13.09.2002 - 22:29:29

Terveisia SPX:sta!

Luento meni hyvin, suuren ameriikan pienlehtitaivaan ilmapiiri oli vallan mainio ja kirjat meni kaupaksi lahes kaikki! Luentoni jalkeen useampi yleisosta tuli kertomaan minulle suomalaisesta isoaidistaan /aidistaan /vaimostaan ja kirjoja meni samalla lailla - Katjan kirjaa juuri isoaidille lahjaksi! Jaljelle jai vain 3 kpl Napa #4, 4X Pesamaata ja Uusitaloa, 3X Rytohonkaa, 1X Haukotuksia. Suomen kieli osoittautui siis sittenkin jonkinasteiseksi esteeksi, joskin Sarjakuvapaivat meni kaikki, viimeinen Phoebe Gloecknerille! Harras toivomus oli etta jospa Sk-paivien kaannokset, edes osittain, saisi webbiin. Ei huono idea! Lupaan kaantaa omani jos moiseen ponnistukseen ryhdytaan... Paivakirjat on kuulemma tosi hip ja cool amerikassa talla hetkella, kaikki niita tekee ja lukee, muutenkin kuin sarjakuvissa. Niita kai tutkitaan vakavissaan tai jotain. Ja kaytetaan opetuksessa apuna. Seka erilaisissa terapioissa mm. vankiloissa! Boomi. Jatko-osa suoraan englanniksi...?

Huonompi uutinen on etta sairastuin reissulla angiinaan ja paasin nain omakohtaisesti tutustumaan amerikkalaiseen terveydenhoitojarjestelmaan. Oli vaikeaa loytaa laakaria joka suostui ottamaan vastaan potilaan jolla ei ollut sikalaista sairausvakuutusta, oli ulkomaalainen ja viela maksoi kateisella! Onneksi on matkavakuutus... mutta vahan jouduin myyntituotoista lainaamaan mutta saan kylla rahat takaisin vakuutuksesta. Yleensa Pohjola on viela maksanut aika nopeasti. Sitapaitsi minulta puuttuu Suuren Kurpitsan, Lonkan ja Glompin tilinumerot, ilmoitelkaahan.

Ensi vuonna SPX jarjestetaan Baltimoressa ison mainstream-festivaalin kyljessa. Jarjestajat haaveilevat Angouleme-tyyppisesta "oikeasta" festivaalista, mutta monet pienkustantajista, yleisosta ja icaf-seminaarin jarjestajista suhtautuvat asiaan synkemmin: iso valtavirta ahmaisee pienen SPX:n. Vallan mahdollista, kun festivaalille ei kuitenkaan aiota tuoda muita kulttuurillisia ulottuvuuksia, vain yhdistaa kaksi kirjamessua - se on kaukana Angoulemesta se - ja koska New Yorkin Mocca on aika lailla samaan aikaan vuotta. Jo nyt monet valittelivat ettei SPX:ssa ollut mitaan uutuuksia mita ei jo olisi ollut Mocassa. Sinne sitten ensi vuonna? Akateeminen icaf-seminaari jatkaa joka tapauksessa, mutta Baltimoressa vai Washingtonissa, se jaa nahtavaksi. Suomen Washingtonin-suurlahetysto olisi muuten kiinnostunut jatkoyhteistyosta...

Jatkokontakteja:

Chris Staros /Top Shelf on uskoakseni paras mahdollinen levityskanava Pohjois-Amerikkaan talla hetkella. Voi olla etta he tulevat Angoulemeen tanakin vuonna. (Englanninkieliset /kaannoksilla varustetut) naytekirjat osoitteeseen Chris Staros, Top Shelf Productions, World Headquarters, PO Box 1282, Marietta GA, 30061-1282, USA <staros@bellsouth.net> Annoin sunnuntaina Chrisille Napa nelosen ja Mondayn, koska ne oli viimeiset englanninkieliset kirjat mita oli jaljella. Siis Glomppia, Laikkua, Terhia, Katjaa sinne pain vaan. Provikoista en tieda; kannattanee yrittaa saada aikaan yhteispaketti vai mika sitten lienee edullisin tapa lahettaa.
Lisaa Top Shelfista: www.topshelf.com

(Hei Jenni, ajattelin etta sun olis hyva tietaa etta F-52:lla on erittain huono maine: paitsi etta he eivat maksa, he ovat kadottaneet 50 sivua Freonin Thierry Van Hasseltin Gloria Lopez-monotypiaoriginaaleja EIKA heilla ollut vakuutusta EIVATKA he pysty /halua korvata niita. Juttu on menossa oikeuteen. Samassa kaupungissa toimiva Drawn&Quarterly ei tee enaa ollenkaan yhteistyota heidan kanssaan. F-52:n nuoret myyjakundit oli kylla tosi mukavia, mutta omistajaukko aiheutti inhotuksen varistyksia, varsinkin kun sain Julielta kuulla etta se on just SE tyyppi...)

Stereoscomic on kokoamassa kansainvalista small press kataloogia nimella The International Small Press Conspiracy. (jotkut onkin jo asiasta jyvalla?) Listattavaksi halutaan mm. tekijat; fanzinet, minit ja antologiat; kustantajat; webbisivut (Pienlehtitaivastelijat, haloo!) ja kaupat. Deadline on MARRASKUUN LOPPU. Tilatkaa asiallinen esite ohjeineen osoitteesta Stereoscomic /Alban Rautenstrauch, 98-100 Avenue de la Republique, 77340 Pontault-Combault, France tai os. <stereoscomic@club-internet.fr>

Ja omia juttuja voi lahettaa mm. uuteen New Thing- antologiaan, jossa juuri julkaistiin Katjaa. <jimhiggins63@yahoo.com>, new suit, 115 8th street, Staten Island, NY 10306, USA. Muita lehtia tuon tullessani naytille Taidehallille joulukuussa sitten.

Kiitoksia kaikille kirjoja lahettaneille ja sarjakuvaseuralle postikuluista!

t. roju

PS. Missa mina siis oikein olin? www.spxpo.com ja http://go.to/ICAF

--
Johanna Rojola <roju@kaapeli.fi>

Porthaninkatu 4 C 67 FIN-00530 Helsinki Finlande

--> 25/09/02

3960 rue Clark app. 408 Montreal, Quebec H2W 1W7 CANADA

+1-514-884-6884